شاید شرایط تولید و عرضه هایما، از بسیاری جهات قابل قیاس با سایر خودروسازان چینی موجود در بازار ایران نباشد. این شرکت نه مانند چری به صورت مستقل در ایران فعال است و نه از شرایط همکاری با سایپا و ایران خودرو به شکل کامل برخوردار شده است؛ چرا که هایما در واقع شریک تجاری ایران خودرو خراسان به شمار میآید و در مسائلی مانند خدمات پس از فروش یا تامین قطعات از تمامی ظرفیت فروش ایران خودرو استفاده نمیکند.
هایما S5 سومین محصول هایما در کشورمان است که تولیدانبوه آن در اواخر پاییز ۹۶ در ایران خودرو خراسان آغاز شد. S5 خودروی كراس اوور شهری بوده كه معمولا اينگونه خودروها را با نام كامپكت كراس اوور میشناسند. در این رده خودروهایی مانند امویام X33S، لیفان X60، چانگان CS35 و جک S3 موجود بوده اما بهلطف توربو، تنها رقیب مستقیم هایما S5، هاوال H2 است.
طراحی ظاهری و بدنه
با یک نگاه کلی و سریع به طراحی هایما S5 میتوان این خودرو را نسبتاً مدرن و جذاب توصیف کرد. در واقع هایما S5 شبیه هیچ خودرو دیگری نیست و از این نظر برخلاف برادر بزرگترش (هایما S7) که تا حدی از اشتراک زبان طراحی و کپیکاری رنج میبرد، ظاهر خلاقانهای دارد.
با کمی سختگیری میتوان گفت که اصول و تناسبات کلاسیک طراحی بدنه در خصوص هایما S5 چندان رعایت نشده و این موضوع تا حدی به چشمنوازی بدنه این خودرو آسیب زده است. برای مثال دماغه S5 بیش از حد بزرگ به نظر میرسد و این در حالی است که فرم کلی بدنه و انحنای سقف، میتواند یادآور یک کراس اور کامپکت نظیر MVM X22 باشد.
تمرکز بیش از حد بر تزریق خشونت به نمای جلو با استفاده از یک جلوپنجره قلدر، باعث شده تا هماهنگی اجزا بین بخش جلویی خودرو با قسمتهای کناری و انتهایی بدنه که یاد آور یک کراس اور شهری نسبتاً ظریف است، تا حد زیادی از میان برود. اما در صورت صرف نظر از این مشکل تکنیکال، میتوان در سایر ابعاد و زوایا به طراحی هایما S5 نمره قبولی داد. البته وقتی از نزدیک به هایما اس ۵ نگاه میکنیم، متوجه میشویم که با یک کراس اوور نه چندان گران قیمت روبهرو هستیم.
طراحی داخلی
اگر طراحی بدنه هایما S5 را کمی عجیب و غریب میدانید، باید در خصوص طراحی داخلی این خودرو منتظر تصویری به مراتب پیچیدهتر باشید. طراحان هایما به دلیلی نامعلوم سعی کردهاند تا با استفاده از خطوط مورب، تمامی اجزای مهم داشبورد را با شیبی رو به پایین و به سمت کنسول میانی سوق دهند. ماحصل این امر شکل گرفتن دریچههای هوای ذوزنقهای (به جای انواع مستطیلی رایج) و برهم خوردن نظم بصری داشبورد است. به نوعی که گویا بخش مرکزی داشبورد زیر آفتاب شدید در حال ذوب شدن است! اما با این حال شاید با گذشت چند هفته بتوان به طراحی خاص و منحصر به فرد داشبورد S5 عادت کرد. یکی دیگر از نکاتی که توجه شما را جلب خواهد کرد تریم دو رنگی است که به جذابیت به کابین افزوده و شاید به توان به عنوان نکتهای مثبت از آن یاد کرد.
فارغ از همه اینها باید گفت که فضای داخلی S5 برای چهارسرنشین مناسب به نظر میرسد و از نظر دید به اطراف و حس تسلط راننده هم مشکلی مشاهده نمیشود. در آخر باید به کیفیت مطلوب مواد استفاده شده در کابین اشاره کنیم که در برخی از قسمتها از جمله داشبورد فراتر از انتظار ما بود.
قبل از اتمام بررسی نگاهی هم به صندوق عقب خودرو انداختیم که هایما ابعاد متوسط و اصطلاحاً کار راه اندازی را پیش رویمان قرار داد؛ اما کافی است صندلیهای پشتی را بخوابانید تا این محفظه متوسط، به حجمی بزرگ و بسیار کارآمد تغییر وضعیت دهد.
هایما اس ۵ از نظر آپشنها و تجهیزات رفاهی وضعیت مطلوبی دارد. از مهمترین آپشنهای در نظر گرفته شده برای آن میتوانیم به ۶ ایربگ، سیستمهای ترمز ABS, BAS, EBD, HSA, ESP و TCS، صفحه نمایش ۷ اینچی و سیستم صوتی با ۴ بلندگو و ۲ عدد توییتر، سنسور دنده عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، ایموبلایزر، ایزوفیکس، نمایشگر میزان باد لاستیک TPMS، سانروف، کروز کنترل و خروجی ۱۲ ولتی اشاره کنیم.
موتور و سیستم انتقال قدرت
هایما S5 مانند بسیاری از خودروهای چینی دیگر از پیشرانهای ۱٫۵ لیتری سود میبرد اما این بار شاهد اضافه شدن توربوشارژر به مجموعه تولید قدرت هستیم که ماحصل آن استخراج ۱۶۱ اسببخار قدرت و ۲۲۳ نیوتن متر گشتاور است که به واسطه یک جعبهدنده CVT راهی چرخهای جلو میشود.
شاید چنین مشخصاتی چندان جالب توجه نباشند اما هایما با همین ویژگیها نیز قادر است در مقایسه با رقبای این رده حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. به خصوص که وزن این خودرو به حدود ۱۴۳۵ کیلوگرم محدود شده و از همین رو نسبت نیرو به وزن S5 از برخی از خودروهای رقیب بهتر است. چنین ویژگیای باعث شده که هایما علیرغم لگ اولیه توربو و تاخیرهای معمول در جعبهدندههای CVT، به شتابگیری ثانویه مناسبی دست یابد.
با این وجود هایما اس ۵ هرگز خودرو سریعی نیست و نمیتوان انتظار یک عملکرد عالی را از آن داشت. به علاوه اینکه استفاده از توربوشارژر میتواند موجب بالا رفتن استهلاک و پایین آمدن عمر مفید موتور شود. توصیه میکنیم باتوجه به استفاده از موتور توربو، از بنزین سوپر برای هایما S5 استفاده شود.
تجربه رانندگی با هایما S5
با نگاهی به کاتالوگ هایما S5 حدس میزنیم که با یک کراس اور نسبتاً اسپرت طرف هستیم؛ پیشرانه توربو، وزن نه چندان زیاد، فنربندی مولتیلینک و ترمزهای مجهز به سامانههای کمکی، از جمله موارد دلگرم کنندهاند و شاید تنها مورد نه چندان جذاب، جعبهدنده CVT این خودرو باشد که طبیعتاً باب دل علاقهمندان به شتاب و سرعت نخواهد بود.
سیستم فنربندی کار خود را به خوبی انجام میدهد و قابلیت خودرو در گذر از پیچها نیز در قیاس با کلاس بدنه قابل قبول است؛ کشش و قدرت پیشرانه هم در دور موتورهای میانی مناسب است، اما جعبهدنده CVT مانند همیشه کار را خراب کرده و در دور موتورهای بالا، احساسی از تحت فشار قرار گرفتن پیشرانه را به سرنشینان منتقل میکند.
در سرعتهای پایین نیز همانطور که اشاره شد با ترکیبی از لگ توربو، تاخیر پدال گاز و کُندی اولیه جعبهدنده CVT روبهرو میشویم که به خصوص در سربالاییها، شروع حرکت را با وقفهای ناامیدکننده همراه میکند. بنابراین با وجود اینکه رانندگی روزمره با هایما با نقص خاصی همراه نیست اما نمیتوان این خودرو را به عنوان یک کراس اور اسپرت و جوانپسند تلقی کرد؛ این در حالی است که هایما S5 به دلیل ابعاد نسبتاً جمعوجور و فنربندی اسپرتش، نمیتواند در نقش خودرویی خانوادگی تمام عیار نیز ظاهر شود و در فضایی بین این دو کاربری معلق است.
در خصوص ترمزها هم شرایط مناسب ارزیابی شد و ترمزهای چهارچرخ دیسکی به خوبی از پس جمعوجور کردن خودرو در هر سرعتی برآمدند. پس علاوهبر کاربریهای شهری میتوانید برای مسافرتها هم روی این محصول حساب باز کنید.
در خصوص میزان ورود صدا به داخل کابین هم باید بگوییم که عایقبندی اتاق هایما برای سرعتهای معمول، قابل قبول است اما نباید انتظار داشته باشید که در سرعتهای بالا آرامش داخلی در حد ایدهآل قرار داشته باشد.
نتیجه گیری نهایی
هایماS5 توربو در ابتدا قرار بود با قیمت منطقی تری توسط ایران خودرو به بازار خودرو عرضه شود اما در عمل قیمت بالاتر از حد تصوری برای این ماشین چینی اعلام شد. باتوجه به سابقه هایما اس۷، باید بگوییم هایما s5 توربو هم یک خودرو متوسط چینی است و نمیتوان انتظار زیادی از آن داشت.
به علاوه قیمت بسیار بالا در بازار، نشان از ارزش خرید پایین آن دارد. پیش از خرید هایما S5، بهتر است نگاهی هم به سایر خودروهای حاضر در این کلاس از جمله جک S5 کارکرده، هاوال H2 کارکرده، چری تیگو۵، جک S3 صفر کیلومتر بیندازید که به نظر گزینه های منطقی تری در این بازه قیمتی به حساب می آیند. حتی در این بازه قیمتی رقبای دیگری همچون سایپا سراتو دست دوم و اکسنت کرمان موتور دست دوم هم وجود دارد که برای خرید یک خودرو دست دوم سدان گزینههای مناسبی به شمار میروند.
عنوان | مشخصه |
---|---|
نوع موتور | (توربوشارژ) HMA GN15-TF |
حجم موتور (cc) | 1497 |
قدرت (اسب بخار) | 161 |
گشتاور (نیوتن متر) | 223 |
حداکثرسرعت (کیلومتر بر ساعت) | 170 |
جعبه دنده | اتوماتيك (CVT) |
وزن (کیلو گرم) | 1435 |
ابعاد به mm (طول، عرض، ارتفاع) | 4358 - 1823 - 1630 |
حجم صندوقعقب (لیتر) | 320 |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | 60 |
مصرف سوخت تركيبی (Lit/100 km) | 8 |