قطعا تولید اسپورتترین نسخه از مدل هوندا آکورد برای هوندا دشوار نخواهد بود
هوندا آکورد سدانی سایز متوسط است که تجربهای عالی را در اختیار راننده خود قرار میدهد، همچنین از نظر هزینهها نیز بسیار مقرون به صرفه است. البته نسخهی اسپورت این خودرو که “Sport” نام دارد قدرت لازم را برای رقابت با محصولات BMW ندارد، اما در عوض آکورد اسپورت از نظر ظاهری ارتقا یافته و به گیربکس دستی مجهز شده است. اما یک هوندا آکورد قدرتمندتر چه شکل و شمایلی خواهد داشت؟ ما نام Type R را برای آن برگزیدهایم و قدرتی ۳۵۰ اسب بخاری را برای این خودرو متصور هستیم، نظر شما چیست؟!
البته اینکه این کمپانی بر روی چنین مدلی مشغول به کار است یا نه مشخص نیست، همچنین سخنگوی این شرکت نیز از پاسخ دادن به این سوال خودداری نمود. در هر صورت اجازه دهید تا دلیل خود را برای نیاز هوندا جهت تولید چنین محصولی بازگو کنیم.
امروزه نیازها و توقعات مشتاقان خودروهای اسپورت فراتر از تولیدات اسپورت شرکت هوندا که تنها شامل خط تولید نسخههای Si و Type R مدل Civic میشود، است. بنابراین پرداختن به مدلی مانند آکورد Type R محصولی اسپورت و قدرتمند را در اختیار این شرکت برای زمانی که قصد کنار گذاشتن مدلهای Civic Type R و S2000 roadsters را دارد، قرار میدهد.
در ضمن تولید آکورد Type R نیز برای هوندا بسیار آسان خواهد بود. بنابر گفتهی Doug Macmillan یکی از موسسین کمپانی Hondata که وظیفهی تیون کردن مدلهای هوندا را بر عهده دارد، این شرکت در حال حاضر قطعات و تجیزات لازم را برای تولید Type R آکورد در اختیار دارد. همچنین Doug در ادامه اضافه میکند که Type R آکورد میتواند به راحتی از موتور ۳۰۶ اسب بخاری توربوشارژ ۲ لیتری و ۴ سیلندر Civic Type R استفاده کند.
با وجود اینکه ارتباط و هماهنگی کمی میان این پیشرانه و موتور ۲۵۲ اسب بخاری توربوشارژ ۲ لیتری ۴ سیلندری آکورد بر قرار است و پیکج سنسورهای آن و سیستم کامپیوتری خودرو آلمانی است، اما این موتور به درستی در این مدل کار میکند. سیم کشی آکورد تولید شده در آمریکا در ژاپن انجام شده است، از این رو موتور آلمانی این خودرو با سیستم کامپیوتری ژاپنی آن سازگاری ندارد، همچنین به ما گفته شد که هر گونه تلاش در راستای برقراری هماهنگی میان این دو اتلاف زمان و پول خواهد بود. طبق گفتهی Doug: “دستکاری کردن موتور توربو Civic Type R و دیگر قطعات آن بسیار آسانتر خواهد بود.”
از موتور Civic Type R اگر صرف نظر کنیم، اینطور که بنظر میرسد مسیر پیش روی هوندا برای تولید آکورد Type R به تیون کردن سیستم کامپیوتری این خودرو توسط Hondata ختم میشود. با دستکاری موتور ۲ لیتری آکورد، ورودیهای هوا و سیستم اگزور آن میتوان به قدرتی بیشتر نزدیک به ۳۵۰ اسب بخار دست یافت.
البته آکورد برای اینکه بتواند نشان Type R هوندا را دریافت کند نیاز به ایجاد تغییراتی در ظاهر، سیستم تعلیق، تایرها و ترمزهای آن دارد. امیدواریم که هوندا گیربکس ۶ سرعتهی آکورد اسپورت را در این مدل نیز قرار دهد، اما با توجه به گفتهی Doug، آکوردهای اصلاح شده با جعبه دندهی ۱۰ سرعتهی اتوماتیک سریعتر عمل مینمایند. قیمت احتمالی این خودروی اسپورت حوالی ۴۰,۰۰۰ دلار خواهد بود.
منبع: motortrend