ارزیابی سدان جدید هیوندای در مقابل بهترین مدلهای این سگمنت. هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ ، هوندا آکورد ۲۰۲۰ ، تویوتا کمری ۲۰۲۰
هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ خودروای قابل ستایش است اما برای اینکه بتواند در مقابل پرچمداران این سگمنت برتری یابد به ویژگیها و امکانات خاصی نیازمند است. اعداد و ارقام منتشر شده از این خودروها تنها امکان مقایسهی جزئی آنها را فراهم مینماید اما با این وجود همچنان ارزش بررسی اولیه را دارد.
شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد
در این مقایسه ما از نسخههای لوکس این خودروها که پیشرانهی آنها ارتقا یافته است استفاده نمودهایم. سه خودروی بررسی شده در این مقاله شامل: هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ Limited، تویوتا کمری XLE V-6 و هوندا آکورد Touring میباشد.
سایز خودروها – ابعاد داخلی و خارجی:
یکی از مواردی که طراحان هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ تاکید بسیاری بر آن داشتند افزایش فاصلهی محوری سوناتا بود که مهندسان پلتفرم این خودرو توانستند این امر را محقق سازند. فاصلهی محوری بیشتر موجب میشود که فضای داخلی کابین خودرو افزایش یابد، همچنین با فراهم شدن این امکان شاهد سواری با کیفیتتر و پایدارتری در سرعت بالا هستیم.
هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ فاصلهی محوری ۲٫۸ متری دارد که ۳٫۵ سانتیمتر از نسل قبلی آن بیشتر میباشد، سوناتا در این زمینه نسبت به کمری و آکورد چند سانتیمتر برتری دارد. این خودرو از نظر طولی نیز نسبت به دو مدل دیگر طویلتر است.
در داخل کابین و قسمت جلویی آن، سوناتا با فضای پای ۱۱۷ سانتیمتری نسبت به کمری و آکورد که دارای ۱۰۶ سانتیمتر فضای پا هستند برتری دارد. اما در محور عقبی در مقایسه با اکورد (۰۱۲ سانتیمتر) و کمری ( ۹۶ سانتیمتر)، سونتا (۸۸ سانتیمتر) در جایگاه سوم قرار میگیرد.
از نظر فضای بالای سر، هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ در ردیف جلو دارای برتری است، اما در ردیف عقب کمری فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. همچنین آکورد در جایگاه سوم قرار میگیرد. کمبودهای ذکر شده در زمینهی فضای بالای سر و پا سوناتا به دلیل طراحی سقف آن است.
بازدهی – موتور، قدرت گشتاور و اسب بخار خودروها:
با وجود اینکه پیشرانهی تمامی مدلهای بررسی شده شبیه به یکدیگر ارتقا یافته است اما از نظر توان خروجی هیچ کدام از آنها با هم برابر نیستند. تویوتا آخرین کمپانیای است که در این سگمنت پیشرانههای ۶ سیلندر را بکار میگیرد. کمری جدید نیز به یک موتور ۳٫۵ لیتری که توانایی تولید ۳۰۱ اسب بخار نیرو و ۳۶۲ نیوتنمتر گشتاور را دارد مجهز شده است. همچنین این خودرو با یک گیربکس ۸ سرعتهی اتوماتیک همراه شده و در ۵٫۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
هیوندای و هوندا مسیر پیشرانههای ۴ سیلندر و توربوشارژ را در پی گرفتهاند اما تفاوتهایی نیز میان آنها وجود دارد. در آکورد موتور ۲ لیتری توربو ۴ سیلندر ضعیف شدهی مدل Civic Type R قرار گرفته است که ۲۵۲ اسب بخار نیرو و ۳۷۰ نیوتنمتر گشتاور تولید مینماید. این پیشرانه را یک گیربکس ۱۰ سرعتهی اتوماتیک همراهی میکند که در ۵٫۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
در رابطه با هیوندای میتوان گفت که این کمپانی با انتخاب موتوری که خروجی آن مشابه مدلهای پایه آن میباشد شجاعت بسیاری را به خرج داده است. پیشرانهی ۱٫۶ لیتری توربوشارژ سوناتا ۱۰ اسب بخار و ۱۹ نیوتنمتر گشتاور کمتر از مدلهای ۲٫۵ لیتری سطح پایینتر هیوندای تولید مینماید. نکتهای که در رابطه با این موتور وجود دارد سیستم توربو و زمان فعال شدن آن میباشد که توان بیشتری را در لحظه به ارمغان میآورد.
این پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۸۰ اسب بخار نیرو و ۲۶۴ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند، همچنین صفر تا صد سوناتا ۸٫۲ ثانیه میباشد که آن را در مقایسه با کمری و آکورد در جایگاه سوم قرار میدهد.
مصرف سوخت و برد خودروها:
مصرف سوخت و بهینه بودن یکی از مهمترین عوامل انتخاب سدانها در برابر کراساوورها یا SUVها میباشد که مدلهای بررسی شده در این مقاله نیز جزو بهترین گزینهها در این زمینه محسوب میشوند. مصرف سوخت ترکیبی کمری و آکورد ۹ لیتر است که نسبت به قدرت موتور و توان خروجی آنها بسیار مناسب میباشد. همچنین باک کمری (۶۰ لیتر) در برابر آکورد (۵۶ لیتر) بزرگتر است، بنابراین برد آن نیز (۶۶۰ نسبت به ۶۲۰ کیلومتر) بیشتر خواهد بود.
سوناتا به واسطهی موتور کم حجمتر مصرف کمتری نیز دارد، آمار مصرف سوخت آن به صورت رسمی هنوز اعلام نشده اما هیوندای مصرف ترکیبی این خودرو را ۷٫۵ لیتر اعلام کرده است. همچنین در حال حاضر حجم باک خودرو نیز مشخص نشده، اما بر اساس نسلهای قبلی که به باک ۷۰ لیتری مجهز شده بودند این خودرو میتواند مسافتی در حدود ۹۲۰ کیلومتر را طی نماید.
قیمت:
همیشه محصولات هیوندای قیمتهای مقرون به صرفهای داشتهاند، البته در مورد سوناتای جدید فعلا نمیتوان نظر داد زیرا در حال حاضر قیمت آن به صورت رسمی اعلام نشده است. قیمت مدل Limited که برای تست در اختیار ما بود ۹۰۰ دلار گرانتر از نسل قبلی خود و نهایتا ۳۳,۰۰۰ دلار تخمین زده میشود. رقبای دیگر سوناتا یعنی کمری و آکورد نیز به ترتیب ۳۴,۵۰۰ دلار و ۳۶,۱۰۰ دلار قیمت گذاری شدهاند.
منبع: motortrend