پژو ۳۰۱ ، رقیبی با قیمت احتمالی نسبتا مناسب!
در ادامه همکاری ایران و فرانسه در قالب شرکت ایکاپ، دومین خودرویی که قرار است عرضه شود، پژو ۳۰۱ می باشد. این پژو ابتدا در سال ۲۰۱۲ معرفی گردید. سدان کوچکی که نظر همگان را جلب کرد و البته برای کشورهای پیشرفته اروپایی هم در نظر گرفته نشده بود. پژو این خودرو را بیشتر برای کشورهای در حال توسعه و مناطقی در آسیا و آفریقا لحاظ کرد. با کاریرا همراه باشید تا بیشتر با ۳۰۱ آشنا شویم.
خودرو در سال ۲۰۱۶ چهره ای جدید به خود گرفت و فیس لیفت مدل ۲۰۱۷ جان تازه ای به این محصول نسبتا ارزان قیمت بخشید. پیشرانه PureTech سه سیلندری به همراه چند تکنولوژی جدید دیگر نیز از تغییرات فنی محسوب می شوند. در کنار ظاهر جدید خودرو، مجموعه ای از امکانات ایمنی نظیر ترمز ABS، پایداری بیشتر به لطف ESP و ترمز اضطراری EBA نیز دیده می شود. این خودرو ۵ سرنشینه بوده و صندوق عقب آن حجمی بالغ بر ۶۰۰ لیتر دارد. ۶ مدل موتور مختلف از ۸۰ تا ۱۱۳ اسب بخار نیز در نظر گرفته شده است. علیرغم اینکه پژو ۳۰۱ چندان قدرتمند نیست ولی مصرف سوخت بسیار مناسبی دارد. پژو ۳۰۱ در کشور اسپانیا ساخته می شود و تحت نظر مستقیم پژو-سیتروئن فرانسه بوده و از استانداردهای بالای این کمپانی بهره زیادی برده است. در ادامه کاریرا را دنبال کنید.
- سازنده : پژو
- مدل : ۳۰۱
- سال : ۲۰۱۷
- نوع : سواری
- طبقه بندی : خودروهای کوچک
نمای خارجی
نمای ظاهری جدید این خودرو تفاوت زیادی با گذشته دارد. عمده ترین تفاوت در بخش جلوپنجره است. جلوپنجره کوچک تر و عریض تر بوده و از لحاظ هندسی محکم تر شده است. سه تکه و از جنس کروم بوده و نشان شیر را در مرکز آن می توان دید. قبلا لوگوی پژو که همین شیر معروف است در روی کاپوت قرار داشت. محفظه های مکش هوا را در قسمت زیر جلوپنجره می بینیم که کمی لبه های کشیده تری دارند و کمی ظاهر خودرو را اخمو کرده اند. چراغ های روز LED خودرو نیز این بخش قابل مشاهده است. دقیقا زیر LED ها که کمی پایین تر از چراغ های جلو هستند، چراغ های مه شکن جا خوش کرده اند. مه شکن ها نسبت به گذشته نمایان تر است. کاپوت خودرو خطوط جدیدی در مرکز خود دارد.
جلوپنجره کوچک تر و عریض تر بوده و از لحاظ هندسی نیز محکم تر شده است.
چراغ های جلو لبه های تیزتری دارند ولی کماکان شکل کلی خود را حفظ کرده اند. بخش کناری خودرو چندان دچار تغییر نشده و مثل قبل است. خطی در کنار بدنه و در قسمت بالا قرار دارد که در مدل ۲۰۱۷ باریک تر شده و تا انتها و تا چراغ های عقب کشیده شده است. در پشت خودرو درب صندوق چندان تغییر نداشته و همانند قبل است. بیشترین تغییر را در اگزوز شاهد هستیم که ظاهر جذاب تری نسب به قبل دارد. مثل اکثر فیس لیفت های پژو در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ چراغ عقب از پنجه شیر الهام گرفته و ظاهر۳ تکه دارند. شکل سه بعدی گونه چراغ های عقب گوی سبقت را سایر رقبا ربوده و ظاهر بسیار زیبایی به خود گرفته است.
اتاق داخل
نمای نسبتا مدرن و البته کاملا ساده ای را در داخل پژو ۳۰۱ مشاهده می کنیم. داشبورد صاف و بدون انحنا بوده و در قسمت راننده کمی مرتفع می شود. صندلی راننده قابلیت تنظیم ارتفاع دارد. در قسمت جلویی داشبورد و اصطلاحا فیس داشبود روکش براق مشکی رنگی را شاهد هستیم که اطراف پنل مرکزی را پوشانده و ظاهر لوکس گونه را ایجاد کرده است. در قسمت وسط خودرو در یک قسمت بسیار جمع و جور دنده قرار دارد و درست بالای آن جای قرار دادن یک لیوان طراحی شده است. در پشت دنده فضای خالی وجود دارد و ترمز دستی را در آن جا می توان دید. فرمان هم می توان گفت که ظاهر تقریبا اسپورت دارد. یک تکه از پایین فرمان صاف بوده و روکش براق مشکی رنگی روی آن کار شده است. در سمت چپ فرمان کنترل سرعت یا همان کروز قرار دارد و در سمت راست امکان تنظیمات سیستم پخش و رادیو بر روی فرمان قرار داده شده است. در پشت فرمان و قسمت کیلومتر شمار و آمپرسنج دو قسمت مجزا وجود دارد. سرعت سنج و نشانگرها. در فضای بین آن ها صفحه نمایش کوچک TFT برای نمایش اعداد و ارقام قرار دارد. نمایشگر اصلی اصلی خودرو ۷ اینچی از نوع تاچ بوده که رابط اتصال تلفن همراه از طریق USB و بلوتوث می باشد. در کنسول وسط و در محدوده دنده کلیدهای ۴ پنجره برقی نیز قرار داده شده است. دو کلید در سمت راست و دو کلید در سمت چپ دنده. نمایشگر و سیستم سرگرمی پژو ۳۰۱ از قابلیت Apple CarPlay ، Android Auto و MirrorLink بهره مند بوده و لذا می توانید گوشی های آیفون و آندرویدی را به خودرو متصل کرد و از آن ها استفاده نمود. همچنین پژو ۳۰۱ یک دوربین در پشت خود دارد که می توان از این قسمت از آن استفاده کرد.
در نیمه دوم اتاق، صندلی های عقب را وجود دارند که می توان آن ها را تا کرد و به ظرفیت صندوق عقب اضافه کرد. درب های عقب به مانند درب های جلو دارای فضایی برای قرارگیری خرده وسایل هستند. روکش صندلی ها پارچه بوده که ممکن است در برخی از تریم ها روکش چرمی هم قابل تهیه باشد. به لطف شاسی خودرو ظرفیت قرارگرفتن ۵ سرنشین در خودرو به خوبی مهیا است. هم در صندلی های جلو و هم در عقب فضا به اندازه کافی قرار دارد.
موتور
پژو ۳۰۱ جدید با مجموعه ای از پیشرانه های مختلف با فناوری یورو ۶ عرضه می شود که در دو دسته بنزینی و دیزلی جای دارند. در بخش بنزینی، اولین مدل، ۱٫۲ لیتری PureTech همراه با گیربکس دستی ۵ سرعته است. این موتور قدرتی معادل ۸۰ اسب بخار ایجاد می کند که حداقل نیاز یک خودروی شهری را برطرف کرده و بران آن مناسب است. در گام بعدی به ۱٫۶ لیتری VTi می رسیم که حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار را در زیر پای شما قرار می دهد. این مدل با دو آپشن برای گیربکس عرضه می شود. یکی ۵ سرعته دستی و دیگری EAT6 یا همان ۶ سرعته فول اتوماتیک. در بخش دیزلی ها، با دو مدل ۱۶۰۰ سی سی رو به رو هستیم. یکی مدل HDi 91 اسبی همراه با جعبه دنده ۵ سرعته دستی و دیگری مدل BlueHDi 98 اسبی که آن هم دنده ۵ سرعته دستی دارد.
در اکثر مدل های پژو از ۱۰۸ تا ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ که شاسی بلند این کمپانی محسوب می شود، از پیشرانه های PureTech استفاده شده است. این پیشرانه توانسته لقب موتور برگزیده سال را در ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ کسب کند. موتور ۳ سیلندری نسبت به ۴سیلندر ، ۲۱ کیلو سبک تر بوده و مصرف سوخت آن هم ۲۵% کمتر است.
دیگر امکانات
پژو ۳۰۱ دارای ترمزهای ABS، کروز کنترل، چهار ایربگ، سیستم کنترل پایداری خودرو یا ESP، ترمز اضطراری EBA ، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها (TPMS) و چراغ خطر خودکار است. در صندلی عقب اتصالات برای صندلی کودک نیز وجود دارد. کمپانی فرانسوی این خودرو را بصورت پیش فرض با تایرهای GoodYear 15 اینچی و Bridgestone 16 اینچی روانه بازار می کند.
مساله مهمی که در مورد پژو ۳۰۱ در کاریرا به شما یادآوری کردیم این بود که این خودرو برای بازار کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته شده است لذا مشخصات این خودرو بسته به کشوری که در آنجا عرضه می شود متفاوت خواهد بود. آپشن هایی حذف می شوند و دیگر تغییرات نیز اتفاق می افتد. چیزی که مکررا و به دفعات در ایران نیز شاهد آن بوده ایم. پژو ۳۰۱ خودروی جمع و جور و خانوادگی بوده که مناسب تردد در شهر است. این عضو خانواده با چهره جدید و مدل ۲۰۱۷ قطعا می تواند گزینه بالقوه بسیاری از خانواده ها باشد. همان طور که ایران خودرو اعلام کرده است، قیمت پژو ۳۰۱ که در سال ۹۶ عرضه می شود در حدود ۵۸ میلیون تومان خواهد بود. در این محدوده قیمتی اگر به بازار خودرو نگاهی بیاندازیم رقبای داخلی پژو ۳۰۱ مشخص می شوند. سایپا اس ۳۰۰ یا آریو ، ام وی ام ۵۵۰ ، فاو Besturn B50، برلیانس H330 ، جک J5 و اگر هم بتوانید سراتوهای مدل پایین، و برخی تویوتای مدل پایین مثلYaris پیدا کنید، همه این ها سدان هایی در محدوده قیمتی ۵۰ تا ۶۲ میلیون هستند. محصول دیگر ایران خودرو یعنی دنا و دنا پلاس هم با قیمتی در حدود ۴۶ میلیون تومان نیز دیگر خودرویی است که می توان به عنوان رقیب ایرانی پژو ۳۰۱ دانست.