تست، مقایسه و بررسی خودرو

پژو ۵۰۸ ، باکلاس فرانسوی

نقاط قوت : رانندگی نرم و راحت – کیفیت ساخت بالا

نقاط ضعف : قیمت بالا – رقبای بسیار جدی و خوش قیمت

وقتی کمپانی پژو بخواهد در میان خودروهای لوکس و خوش چهره اروپایی خودی نشان بدهد، ۵۰۸ جدید را صدا می زند. البته پای یک رقیب آمریکایی در میان است! در اکثر محافل خودرویی صحبت بر سر این است که پژو به نوعی برای رقابت با فورد موندئو این ۵۰۸ تازه نفس را راهی بازار می کند. با کاریرا همراه باشید تا با این سرباز جدید فرانسوی کمی بیشتر آشنا شویم.

پژو ۵۰۸ مظلوم و دوست داشتنی است. متاسفانه به طرز عجیبی این خودرو آن طور که باید نتوانست جای خودش را در میان مشتریان باز کند. درست است که دلیل آن رقبا هستند ولی این میزان از عدم استقبال کم سابقه است. در ایران هم ابتدا خبرهایی حاکی از ورود پژو ۵۰۸ از طریق شرکت ایکاپ بود که گویا فعلا از آن خبری نیست. ایران خودرو در کنار پژو ۲۰۰۸ معروف که اکنون آماده عرضه است، ۵۰۸ را معرفی و کاتالوگ آن را نیز منتشر ساخته اما از خود خودرو اطلاعی نداریم که چه برنامه ای برایش درنظر گرفته شده است. طبق اعلام ایران خودرو بعد از پژو ۲۰۰۸ که اولین محصول همکاری مشترک ایران و فرانسه است، باید منتظر پژو ۲۰۸ و ۳۰۱ باشیم. خودروهای پژو معمولا در بریتانیا خوب می فروشند، یعنی حداقل به آن میزانی که در بدترین شکل پیش بینی کرده بودند میرسند. ولی پژو ۵۰۸ دچار کدام نفرین شد که این بلا به سرش آمد، معلوم نیست. علاوه بر فورد Mondeo ، واکس‌هال Insignia  نیز دیگر رقیب جدی پژو ۵۰۸ است. در داخل ایران می توانیم هیوندا سوناتا، هیوندا جنسیس، رنو تالیسمان، تویوتا کمری، کیا اپتیما، کیا سراتو ۲۰۱۷ را از گزینه های مشابه و هم قیمت پژو ۵۰۸ بدانیم.

در همان اول، ابعاد بزرگ خودرو نظر کاریرا را جلب کرد. باید بگوییم که با یک سدان با طول زیاد روبه رو هستیم.  طول خودرو نسبت به سدان قبلی و قدیمی پژو یعنی ۴۰۷ افزایش داشته و الان این پژو ۴٫۸ متر طول دارد. فیس لیفت سال ۲۰۱۴ از هر نظر جواب داده است. در این فیس لیفت آرم شیر پژو را که قبلا روی کاپوت جای داشت را اکنون روی جلوپنجره می بینیم. به نظر می رسد که پژو فصل جدیدی از طراحی دماغه را برای ماشین های خود آغاز کرده است. جزء جدانشدنی فیس لیفت ها همین تغییرات آرم شیر و جلوپنجره بوده است.

پژو 508 ، باکلاس فرانسوی carera.ir PEUGEOT 508 2014 278 FR

مدل های مختلف ۵۰۸ دارای پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی یا ۲۰۰۰ سی سی هستند. قدرت از ۱۱۸ اسب در پیشرانه مدل HDi 1.6 لیتری شروع می شود. کمی بالاتر لیست، مدل معروف GT را شاهد هستیم. ایران خودرو (ایکاپ) در سایت خود تیپ نسبتا مشابه GT Line را در کنار پژو ۲۰۰۸ جای داده است. در ۵۰۸ GT جدید موتور ۱۷۸ اسبی دیزلی به حجم ۲۰۰۰ سی‌سی را شاهد هستیم. مدل های پایه ۱٫۶ و یا ۲ لیتری ۱۴۸ اسبی هر دو با آپشن دنده ۶ سرعته دستی و یا اتوماتیک ارائه می شوند. GT فقط دنده سرعته اتومات دارد.

همانطور که اشاره شد بدلیل فروش کم پژو ۵۰۸ در برابر فورد موندئو ، کمپانی تصمیم گرفت که از حربه معروف فیس لیفت استفاده کند. در آن زمان رقیبان جدیدی نیز به میدان آمده بودند. نظیر اشکودا Octavia و فولکس پاسات. اولین بار در سال ۲۰۱۱ شاهد حضور پژو ۵۰۸ بودیم. در آن سال این خودرو جایگزین ۴۰۷ و ۶۰۷ گردید. علاوه بر ظاهر لوکس که به خاطر طراحی مجدد چراغ های جلو، جلوپنجره و سپرها است، پیشرانه دیزلی از دیگر ویژگی های جدید ۵۰۸ است.

موتور

در حال حاضر و بر خلاف مدل های گذشته، ۵۰۸ دیگر پیشرانه بنزینی ندارد. اما مدل هیبریدی دیزلی-برقی از نوع HYbrid4 با حداکثر قدرت ۱۹۸ اسب بخار که اتفاقا دو دیفرانسل است وجود دارد. ۰ تا ۱۰۰ در ۸٫۵ ثانیه برای پژو ۵۰۸ به ثبت رسیده که سریع ترین مدل این خودرو است. پیشرانه محبوب این خودرو که آن را در سیتروئن C5 و فورد Mondeo نیز می توانیم ببینیم، ۱۷۸ اسبی با حجم ۲۰۰۰ سی سی دیزلی است که با گیربکس اتومات ۶ سرعته همراه است. در پژو هر وقت صحبت از پیشرانه دیزلی می شود می دانیم که با مدل BlueHDi طرف هستیم.

بسیار از مشتریان با مدل پایه ۱٫۶ لیتری دیزلی که گفتیم حداکثر ۱۱۸ اسب مشکلی ندارند. این مدل هم می تواند در ۱۱ ثانیه خود را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. بر خلاف ۲ لیتری ۱۷۸ اسبی که گفتیم در ۸٫۵ ثانیه این کار را انجام می دهد. در این میان یک گزینه ۱۴۸ اسبی با مجموع ظرفیت ۲۰۰۰ سی سی که ۰ تا ۱۰۰ را در ۸٫۹ ثانیه پر میکند نیز وجود دارد.

مصرف سوخت و آلایندگی

پیشرانه هیبریدی HYbrid4 مصرفی معادل ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد و به میزان ۹۵ گرم در کیلومتر CO2 تولید می نماید. پیشرانه ۱۴۸ اسبی تولید ۱۰۹ گرم CO2 کرده و مصرف سوخت آن به اندازه ۴٫۲ لیتر است. پژو ۵۰۸ مطابق استاندارد آلایندگی یورو ۶ است.

پژو 508 ، باکلاس فرانسوی carera.ir new peugeot 508 panning

همه مدل های پژو ۵۰۸ بصورت پایه دارای سیستم تهویه هوا، پنجره های برقی، سیستم مسیریابی ماهواره ای، کروز کنترل و رینگ های آلومینیومی است. تریم Allure دارای صندلی های چرمی برقی، سنسورهای هشدار عقب و تریم های GT دارای چراغ های جلو زئون و سیستم تعلیق اسپورت هستند.

طراحی و اتاق داخل

پژو ۵۰۸ به لطف چهره جدیدش بخوبی می تواند در میان خودروهای رقیب خودنمایی کند. همان طور که پفته شد، ترکیبی چشم نواز از جلوپنجره و چراغ های شیک جلو اولین چیزی است که مخاطب را درگیر می کند. اگر به طور کلی به خودرو نگاه کنیم می بینیم پژو کمی تا قسمتی سعی کرده است که پژو ۵۰۸ را شبیه یک کوپه چهار درب دربیاورد. نه اینکه حتی شبیه به آن، بلکه منظور تلاشی است که برای دوری جستن از مدل های سدان معمولی شده است. یعنی چیزی شبیه به شکل و اسکلت بندی مرسدس بنز CLS .

پژو ۵۰۸ دو مدل استیشن هم دارد. مدلSW و RXH. این دو نیز به نوبه خودشان بسیار خوب از آب درآمده اند. SW را مثل استیشن های سنتی می توانیم دربنظر بگیریم درحالیکه استیشن مدلRXH کمی به روزتر و مدل جدید است.

پژو 508 ، باکلاس فرانسوی carera.ir buyers guide peugeot 508 sw 2014 rear quarter

پژو 508 ، باکلاس فرانسوی carera.ir buyers guide peugeot 508 sw 2014 front quarter

در داخل اتاق خودرو تا آنجا که توانسته سعی کرده است که کم نیاورد. پژو ۵۰۸ نسبت به رقیب آمریکایی خود یعنی فورد موندئو موفق شده که اتاق زیباتری را داشته باشد. فضای داخل خودرو را می توان با اغماض شبیه به یک ماشین رده بالای بازار درنظر گرفت. البته از حق نگذریم باید بگوییم که پژو ۵۰۸ کمی هم از آن طرف بام افتاده است. واقعا دکمه و کلیدهای زیادی در قسمت کنسول وسط، داشبورد و روی فرمان کار شده که خیلی گیج کننده است.

سیستم مسیریابی و سرگرمی

به بخش مولتی مدیا میرسیم. صفحه تاچ ۷ اینچی با کیفیتی که قابلیت مسیریابی ماهواره ای را فراهم می کند. رادیو دیجیتال (DAB)، پخش کننده CD، ارتباط بلوتوث و سامانه مواقع اضطراری SOS همگی در این بخش وجود دارند.

راحتی و جادار بودن

همانطور که گفتیم طول پژو ۵۰۸ برابر با ۴٫۸ متر بوده و تقریبا هم اندازه رقیب آمریکایی خود است. میزان فضای زیادی نسبت به پژوی قبلی یعنی ۴۰۷ در اینجا شاهد هستیم. صندلی ها نرم و راحت نیز از دیگر ویژگی های داخل کابین است. دوربین عقب خودرو نیز کمک به دید راننده کرده و راهنمای پارک میز می باشد. صندوق عقب ۴۷۳ لیتری را در پشت شاهد هستیم که در مدل هیبریدی این فضا کمتر می شود چراکه باتری ها در زیر صندوق عقب قرار دارند و لذا از حجم آن می کاهند. از نظر فضای قرارگیری پاها مشکلی نیست و هم در صندلی ها جلو و هم در صندلی های عقب به اندازه کافی فضای استراحت پاها و زانوها وجود دارد. از لحاظ ارتفاع نیز مساله خاصی وجود ندارد و افراد نسبتا قدبلند هم به راحتی در پژو ۵۰۸ خواهند نشست.

ابعاد

بطور دقیق بخواهیم بگوییم، پژو ۵۰۸ دارای طولی معادل ۴۸۳ سانتی متر، عرض ۱۸۵ و ارتفاع آن برابر با ۱۴۵ سانتی متر است. رقبای این خودرو در چنین وضعیتی هستند ، فولکس پاسات ۴۷۶ سانتی متر طول ، واکسهال ۴۸۴ و فورد موندئو طولی برابر با ۴۸۷ سانتی متر دارند.

ایمنی

همین جا باید گفت که پژو ۵۰۸ موفق به دریافت امتیاز ۵ ستاره Euro NCAP در بخش تصادفات شده است. در همه مدل ها شاهد ایربگ ها در قسمت جلو و کنار هستیم. همانطور که گفتیم قابلیت خودکار SOS نیز در شرایط اضطراری فعال شده و با مراکز امدادی ارتباط برقرار می کند و موقعیت ماشین را بصورت لوکیشن به آن ها می دهد.

 

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا