مثبت : جادار – ایمن
منفی : ظاهر نه چندان جذاب
سئات همواره جزو خودروهای اسپورت گونه و به نسبت ارزان قیمت مجموعه فولکس بوده است. سئات در دو مدل محبوب و خوش استایل Leon و Ibiza Cupra بسیار موفق ظاهر شده و توانسته طرفداران زیادی را جلب کند. اما متاسفانه مدل تولیدو را باید حداقل از نظر ظاهر توفیق نیافته بدانیم. خودرویی که چندان از چهره آن استقبال نشد. در جای جای دنیا Toledo را به عنوان یک خودرو با چهره بسیار ساده و بدون هیچ گونه جذابیت می دانند. اما سلایق متفاوت بوده و باید ببینیم که نتیجه کار این خودرو در ایران چه خواهد بود. طبق اخبار نیمه موثق، سئات تولیدو قرار است توسط شرکت معین موتورز نماینده رسمی پورشه در ایران به فروش برسد. باید منتظر ماند و دید که سئات تولیدو به ایران می آید و یا اینکه حضور برند سئات یا حداقل مدل Toledo شایعه بوده است. تولیدو یا مدل دیگر، ما در ایران از این برند خوش نام و معتبر استقبال می کنیم.
سئات تولیدو (تولِدو) را در درجه اول می توانیم مشابه اشکودا مدل Rapid بدانیم که تقریبا قیمت مشابه هم دارند. هر دو برند تحت مجموعه فولکس واگن (VW) فعالیت می کنند. از سایر برندهای تحت گروه فولکس میتوان به آئودی، پورشه، بوگاتی و لامبورگینی اشاره کرد. شاید جالب باشد که بدانید سئات تولیدو بر روی پلت فرم فولکس Polo (هاچ بک) از نوع امتداد یافته سوار شده است. در واقع این خودرو نه سدان است و نه هاچ بک، بلکه چیزی است بین این دو که به آن ناچ بک (Notchback) گفته می شود. البته به خاطر اینکه درب صندوق عقب و شیشه عقب بصورت یک تکه و پیوسته هستند و صندوق عقب همراه با شیشه بالا می رود (مثل هاچ بک)، سئات تولیدو را در دسته خودروهای لیفت بک (Liftback) نیز جای داده اند. لذا اغلب تولیدو رو یک هاچ بک می دانند که در پوشش سدان پنهان شده است.
در دهه ۹۰ میلادی و همچنین اوایل قرن ۲۱ مدل های دیگری از این خودرو را در بازار اروپا و آمریکا شاهد بودیم. آخرین مدل آن که فیس لیفت شده و چهره جدیدی به خود گرفته بود در سال ۲۰۱۱ عرضه شد. و اکنون بعد از گذشت سال ها برای اولین قرار است که سئات وارد ایران شود. سئات تولیدو محصول یک برند اسپانیایی است که طراحی، کارایی، کیفیت و ارزش خرید را در آخرین مدل خود برای مشتریان به ارمغان می آورد. جادار بودن، انعطاف زیاد و ارزش خرید بالا، همه این ها در کنار هم شرایطی را به وجود می آورد که مشتری را به خرید تولیدو ترغیب می کند. خودروی خانوادگی با کیفیت و مقرون به صرفه ای که می توان آن را در خارج از ایران با قیمتی در حدود ۸۶ میلیون تومان تهیه کرد. سئات Toledo تیپ های مختلفی دارد و بطور متوسط قیمت آن ۲۲ الی ۲۳ هزار دلار است. مدل های گران تر و لوکس تر آن کمتر از ۲۷ هزار دلار یعنی حدود ۱۰۱ میلیون تومان قیمت دارند. با این اوصاف باید دید که شرکت معین موتور به عنوان وارد کننده سئات تولیدو به ایران چه قیمتی را برای این خودرو در نظر می گیرد.
کمپانی Seat از دو مدل ابتدایی Toledo در مجموع ۸۶۰ هزار دستگاه تولید نمود. این خود موفقیتی به حساب می آید. موفقیتی که مرهون کیفیت و قیمت مناسب تولیدو است. سئات با توجه به این موضوع و در راستای احترام به خواسته مشتریان، عرضه این خودرو را ادامه داد و در حدود سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در کشور اسپانیا و پرتغال مدل جدید تولیدو را به فروش رسانید. سپس در سال ۲۰۱۳ تولیدو به سایر کشورهای اروپایی وارد شد. محصولات سئات همواره از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده اند ولی این دلیلی بر پیشی گرفتن از بالاسری خود یعنی فولکس نیست. همان طور که گفتیم این خودرو در واقع بر روی پلت فرم هاچ بک سوار شده است. در قیاس مدل محبوب و معروف فولکس Golf با سئات تولیدو، شاهد هستیم که تولیدو از گلف بزرگ تر و البته ارزان تر است. این قیمت ارزان تر به همان تفاوت کیفیت این دو برند بر می گردد. سئات تولیدو در سه تیپ مختلف عرضه می شود. مدل پایه E، میان رده S و رده بالا SE.
قابلیت بالا و تکنولوژی نوین
سئات Toledo جدید کمی ابعاد بزرگ تری دارد. طول آن ۴٫۴۸ متر بوده و صندوق عقب بزرگ تری دارد. ظرفیت صندوق عقب در مدل پایه تولیدو ۵۵۰ لیتر بوده که با تا نمودن صندلی های عقب تا ۱۴۹۰ لیتر قابل افزایش است. فاصله دو چرخ جلو و عقب از یکدیگر ۲٫۶ متر است که موجب می شود در داخل خودرو فضای مناسبی برای قرارگیری پاها و زانوها وجود داشته باشد. در همین راستا درب های خودرو از اندازه مناسبی برخوردار بوده و می توان به راحتی وارد خودرو یا از آن خارج شد.
تولیدو جدید به لطف گروه فولکس از موتورها و سیستم انتقال قدرت جدیدی بهره مند است. مدل های رده بالای تولیدو دارای پیشرانه های بنزینی TSI با راندمان بسیار بالا و همچنین دیزلی TDI با کارایی بالا هستند. قدرتمندترین مدل بنزینی با گیربکس اتوماتیک (DSG) دو کلاچه ۷ سرعته همراه شده است. موتورهای بنزینی از ۷۵ تا ۱۲۲ اسب بخار قدرت دارند. در مقابل، موتور دیزلی TDI با قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار را با ظرفیت ۱۶۰۰ سی سی شاهد هستیم. کم مصرف ترین مدل تولیدو یعنی مدل Eco به ازای ۱۰۰ کیلومتر ۳٫۹ لیتر بنزین می سوزاند. در مدل های قبلی هیچ خبری از تنوع پیشرانه های توربورشارژ TDI دیزلی نبود. ولی در ورژن های سال ۲۰۱۳ به بعد شاهد اضافه شدن عضو دیزلی دیگری با قدرت ۹۰ اسب بخار هستیم.
سئات Toledo جدید یک سئات به تمام معنا است. یک خودروی عالی و کامل برای زندگی روزانه شهری، همراه با قابلیت اطمینان بالا و کیفیتی مثال زدنی. طبق گفته آقای دکتر Matthias Rabe عضو هیئت مدیره کمپانی سئات در بخش تحقیق و توسعه، سئات تولیدو به لطف تکنولوژی های فولکس واگن در بخش سیستم تعلیق و پیشرانه خودرو، رانندگی لذت بخشی را همراه با ایمنی و کارایی فوق العاده برای مشتریان فراهم می کند. خاصتا در بحث آلایندگی و مصرف سوخت، تولیدو در سِگمنت خود و در میان خودروهای هم رده جزو بهترین ها است.
مصرف سوخت و آلایندگی
تولیدو خودروی کم خرجی است. همه مدل ها به جز مدل پایه ۱۲۰۰ سی سی، کم مصرف و کم هزینه هستند. مدل ۱۶۰۰ سی سی دیزلی TDI پرفروش ترین است. در کنار پر فروش ترین، کم آلاینده ترین مدل یعنی Ecomotive را شاهد هستیم که ۱۰۴ گرم کربن دی اکسید در هر کیلومتر تولید می کند. مصرف موتور بنزینی ۱۲۰۰ سی سی TSI در هر ۱۰۰ کیلومتر ۵ لیتر بوده و موتور دیزلی ۱۶۰۰ سی سی TDI در هر ۱۰۰ کیلومتر ۳٫۹ لیتر می سوزاند.
موتور و عملکرد
تولیدو نه کند است و نه بسیار تند و تیز. خودرویی با شتاب و سرعت عادی که مناسب خیابان های شهر بوده و البته عملکرد مناسبی در بزرگ راه ها دارد. در این زمینه برتری خاصی نسبت به رقبای اروپایی و یا کره جنوبی ندارد. سئات همواره خودروسازی با کیفیت و متعهد بوده که اکنون برای بار اول یکی از محصولاتش وارد ایران می شود. درست است که ظاهر خودرو مثل رقبایی نظیر نمونه هایی از کیا و هیوندای که در ایران هم که نیستند چندان جذاب نیست، ولی قطعا بدانید که تولیدو را به اندازه رقبا با کیفیت و خوش ساخت خواهید یافت. اگر صادقانه بخواهیم بگوییم تولیدو خودرویی بسیار ساده و و فاقد جذابیت و البته با کیفیت است. پس دلیل موفقیت و شهرت آن چیست؟ یکی از دلایل اصلی موفقیت سئات قیمت مناسب آن است. ولی باید دید که آیا در ایران هم قیمت مناسب خواهد داشت؟ در حال حاضر هیوندای الانترا، اکسنت و یا کیا سراتو و همچنین میتسوبیشی لنسر را می توان با قیمت کمتر از ۱۴۵ میلیون تومان خریداری کرد. آیا مثلا سئات تولیدو با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان یا حتی بیشتر در ایران می تواند با این رقبای کره ای و ژاپنی رقابت کند؟ باید منتظر ماند تا نتیجه مشخص شود. هم اکنون بسیاری از تحلیل گران شکست سئات تولیدو در ایران را پیش بینی کرده اند و در نقطه مقابل طرفداران سئات هم که تعداد آن ها هم کم نیست، برای ورود آن روزشماری می کنند. قیمت در چنین شرایطی مهم ترین عامل تعیین کننده شکست یا پیروزی است.
پیشرانه بنزینی ۴ سلیندری نوع TSI با حجم ۱۲۰۰ سی سی و پیشرانه دیزلی نوع TDI با حجم ۱۶۰۰ سی سی (مدل Eco) شناخته شده ترین و پرفروش ترین مدل های تولیدو هستند. شتاب صفر تا صد هر دو مدل ۱۰ ثانیه بوده که برای یک خودروی شهری کاملا مناسب است. هدایت و کنترل خودرو راحت بوده و رانندگی آسوده ای با این خودرو تجریه خواهید کرد. چیدمان و فاصله مناسب پدال ها، پاسخ گویی سریع و راحت آن ها و همچنین فرمان، همگی استفاده از تولیدو را آسان، دلپذیر و ایمن می سازد. اگر ظاهر خودرو برای شما اهمیتی ندارد، تولیدو با قیمت منصفانه می تواند پیشنهاد خوبی باشد.
طراحی
New Toledo از حداقل زیبایی بهره می برد. سازندگان سئات می توانستند ذوق و سلیقه خیلی بیشتر و بهتری را در این اتومبیل نسبتا پر فروش به کار گیرند. اما در کل چهره آن را قابل قبول می دانیم. در طراحی سعی شده است که سبک مدرن اجرا شده تا مطلوبیت بیشتری برای ظاهر خودرو به وجود آید. اما این کار چندان موفقیت آمیز نبوده و سئات تولیدو جدید کماکان ظاهری نسبتا قدیمی دارد. درست است که ما با چهره جدید و فیس لیفت آن مواجه هستیم، اما این فیس لیفت متعلق به سال ۲۰۱۱ بوده که ویژگی های همان سال ها را نیز دارد. پس نمی توان چندان به ظاهر خودرو خرده گرفت چراکه با سئاتی متعلق به ۶ سال پیش مواجه هستیم که نسبت به دهه ۹۰ میلادی فیس لیفتی دارد. البته مدل سال ۲۰۰۴ سئات کاملا هاچ بک بوده و از لحاظ شکل و شمایل با این مدل متفاوت است. چراغ عقب خودرو را می توان حاصل تکامل و تغییر شکل چراغ های عقب مدل ۲۰۰۴ دانست.
طراحی جدید تولیدو در سایر محصولات سئات نیز لحاظ شده و آغازگر فصلی تازه از چهره خودروهای این کمپانی است. بعدها این طرح موجب شکل گیری ظاهر نوین و مفهومی محصولات سئات یعنی طرح های IBE، IBX و IBL concept گردید. همچنین خودروی لیون، دیگر محصول سئات، به نوعی تکمیل راهی است که تولیدو آن را آغاز نمود.
بالاتر اشاره کردیم که سئات تولیدو تقریبا کپی اشکودا مدل رَپید (Rapid) است. این دو خودرو هم در نمای بیرون و هم در اتاق داخل شبیه یکدیگر هستند. معماری داخلی تولیدو معمولی و دکمه ها و کلیدها هم خیلی مشخص و ساده طراحی شده اند. شاید بتوان گفت که این خودرو مناسب کسانی است که معتقدند “هرچه ساده تر، بهتر”. بطور کل می توان گفت که سئات سعی کرده است زیبایی این خودرو را با هرچه ساده کردن اجزای درون و بیرون شکل دهد. با خودرویی طرف هستیم که احتمالا نظراتی همچون “کیفیت فوق العاده” ، “طراحی ساده” ، “ظاهر قدیمی” ، “قیمت مناسب” همگی صحیح هستند. در اتاق خودرو فضای مناسبی وجود دارد و سرنشینان احساس آسایش و راحتی خواهند کرد. در تولیدو احساس خفگی و جمع شدگی نخواهید. کرد. همچنین قبلا به صندوق عقب مشهور تولیدو اشاره کرده ایم. صندوق عقبی بسیار جادار که هر مشتری را مخصوصا خانواده ها را ترغیب به خرید می کند. کیفیت ساخت کنسول، داشبورد و کلیدها و دکمه همگی قابل قبول هستند.
البته طبق نظرات خریداران اروپایی این خودرو، در داخل کابین صداگیری به خوبی انجام نشده است و وقتی با خودرو در حال حرکت هستید صدای جریان باد و صدای محیط بیرون کمی بیش تر از خودروهای مشابه شنیده می شود. البته همواره قیمت مناسب تولیدو اینگونه عیب ها را پوشانده است. صندلی ها نرم و راحت هستند و در سفرهای دراز مدت احساس خستگی و کوفتگی کمتری خواهید داشت.
ایمنی
در بحث ایمنی می توان روی سئات Toledo حساب باز کرد. سئات همواره برند اشکودا و آئودی را سرلوحه خود در موضوع ایمنی قرارداده است. اما متاسفانه شهرت کیفیت و ایمنی آن به اندازه هم خانواده های خود یعنی آئودی، اشکودا و فولکس نیست. علیرغم اینکه ایمنی خودروهای سئات قابل قبول بوده، ولی چون همیشه بحث قیاس با خودروهای مشابه مطرح است، جایگاه مناسبی را برای این برند اسپانیایی نمی توان دید. در نظرسنجی رضایت مندی مشتریان سال ۲۰۱۳ در بریتانیا، سئات رتبه ۲۷ ام از میان ۳۲ خودروساز را به خود اختصاص داد. البته در این نظرسنجی مدل خاص تولیدو حضور نداشت ولی سئات هرچه در چنته داشت را رو کرد. اگر نخواهیم در گیر و دار نظرسنجی ها منطقه ای اسیر شویم، بدلیل اینکه این خودرو از پلت فرم فولکس Polo استفاده کرده و شباهت های زیادی به برادر خود یعنی سئات Ibiza دارد و اینکه هر دو خودروی Polo و Ibiza جزو سردم داران ایمنی و کیفیت هستند، می توان تولیدو را بدون شک اتومبیلی ایمن خطاب کرد.
تولیدو دارای ۵ ستاره ارزیابی ایمنی اروپا بوده و از این حیث می توانید روی آن حساب کنید. ترمزهای ضد قفل ABS، سیستم الکترونیکی پایداری خودرو (ESP)، ایربگ های چندگانه برای همه سرنشینان شامل جلو و کنار خودرو از جمله ویژگی های این خودرو است. در مدل های رده بالاتر چراغ های مه شکن را نیز شاهد هستیم.
جمع بندی
در بازارهای خارجی تولیدو ارزش پولی که مشتری بابت آن می پردازد را دارد. کاریرا مجددا تکرار می کند که همچی بستگی به قیمت این خودرو در ایران دارد. اگر قیمت گذاری مناسبی بر روی خودرو صورت نگیرد، ممکن است پروژه فروش تولیدو در ایران شکست سنگینی بخورد. البته در هر صورت به جهت اروپایی بودن و اینکه یه خودروی اسپانیایی در حال ورود است، قطعا طرفداران دو آتیشه سئات، تولیدو را خواهند خرید. اما برای خانواده ها و کسانی که با تحقیقات فراوان قصد خرید اتومبیل را دارند، علاوه بر Seat Toledo گزینه های مختلفی نظیر هیوندای الانترا ، میتسوبیشی لنسر، تویوتا کرولا و کیا سراتو وجود دارد. نکته دیگر مربوط به خدمات پس از فروش و قطعات یدکی این خودرو است که اگر کوچک ترین مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد فروش تولیدو با مشکلی جدی مواجه خواهد شد. خرید خودرو نو یک مرحله است و فروش دست دوم آن مرحله دیگری است. خودروهایی بوده اند که به هنگام فروش برای مشتریان دردسر ایجاد کرده اند. اگر تولیدو در ایران با قیمت قابل قبولی به فروش برسد و خدمات پس از فروش مناسبی هم برای آن عرضه شود، به فروش خوب آن امیدواریم. خوشحالیم که یک برند اسپانیایی با کیفیت و خوش سابقه به ایران وارد شده است. اگر با ظاهر ساده و نه چندان جذاب سئات تولیدو مشکلی ندارید، حتما این خودرو را در کنار گزینه های ژاپنی و کره جنوبی قرار دهید.