و اینک نماینده دیگری از دنیای بزرگ شاسی بلندهای کوچک، یا همان کراس اوورها
Toyota C-HR
با یک بررسی خودرو دیگر در خدمت شما هستیم. خودروهای Small SUV یا Compact SUV که آن ها را همان شاسی بلند کوچک یا شاسی بلند جمع و جور می نامیم به طرز خیره کننده ای جای خود را در میان مشتریان باز کرده اند. محبوبیت این خودروهای کراس اوور را تحت هیچ عنوان نمی توان انکار کرد. اکثر برندهای مشهور خودروساز که تولید انبوه دارند، حداقل یک یا دو مدل از کلاس Crossover را طی یکی دو سال اخیر معرفی و عرضه نموده اند. در ادامه با کاریرا همراه باشید تا باهم نگاهی به نماینده جدید ژاپنی کراس اوورها بیاندازیم. در حال حاضر معروف ترین کراس اوورهایی که می توان به آن ها اشاره کرد، عبارتند از :
سیتروئن C4 – پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۰۸ – رنو کجار و رنو کپچر – نیسان قشقایی و نیسان جوک – مزدا CX-5 –هیوندای توسان – کیا اسپورتج – فورد اسکیپ – بیوک Enclave، میتسوبیشی ASX و …
کمپانی TOYOTA برای حفظ جایگاه خود و همگام شدن با سیر صعودی بازار خودروهای کراس اوور، نماینده جدید خود یعنی تویوتا C-HR را معرفی کرده است. در اول باید بگوییم که C-HR مخفف عبارت Coupe-High Rider است. این خودرو از نسل جدید پلت فرم تویوتا یعنی Toyota New Global Architecture استفاده می کند. TNGA به خودی خود یک پلت فرم نیست بلکه در واقع معماری به کار رفته در طراحی و مهندسی پلتفرم است. در این معماری، هدف آن است که اجزا و قطعات کلیدی بکار رفته در پلت فرم خودرو، در سایز استاندارد طراحی و در محل استاندارد قرار گیرند. منتظور از استاندارد، استانداردهای جدید و بهبود یافته است که تویوتا اعلام کرده بواسطه آن قصد دارد خودروهایی خوش استایل تر و ایمن تری عرضه نماید که مشتریان از رانندگی با آن ها لذت بیشتری ببرند. اگر می خواهید خودروی دیگری از تویوتا که هم اکنون از این معماری جدید استفاده می کند را ببینید، بهتر است نگاهی به تویوتا پریوس بیاندازید. TOYOTA C-HR نیز همانند پریوس، هیبریدی است. البته یک مدل تند و تیز بنزینی هم دارد. همینکه این خودرو در ۲ مدل بنزینی و ترکیبی بنزین-الکتریکی (هیبریدی) تولید می شود نشان از نگاه بلند تویوتا و نقشه های این کمپانی برای آینده بازار خودروهای کراساوور است.
علاوه بر ظاهر نیمه مفهومی خودرو که همان نشانه های بصری نمود یافته از معماری جدید تویوتا است، در داخل خودرو نیز شاهد محیطی بسیار نوین هستیم. در ساخت اجزای داخل کابین خودرو از مواد بسیار با کیفیت و رده بالایی استفاده شده است.
در نمای بیرونی، تویوتا C-HR را هم اندازه و هم سایز نیسان قشقایی بدانید؛ این بدان معنی است که صندوق عقبی جادار و در داخل اتاق، فضای کاملا مناسبی برای قرارگیری پاها وجود دارد. بر خلاف پژو ۲۰۰۸ که کمی آن را از لحاظ ارتفاع در داخل خودرو مشکل دار می دانیم، تویوتا C-HR از فاصله نسبتا مناسبی بین صندلی و سقف خودرو برخوردار است و سرنشینان راحت تر خواهند بود. البته فقط کمی راحت تر. ورود کمپانی معظم تویوتا به بخش خودروهای کراس اوور را در ابتدا به مدل های اولیه رافور (RAV4) نسبت می دهیم. ابر خودروساز ژاپنی برای ارائه نماینده جدید خود، یعنی همین C-HR، کمی دیر عمل کرد ولی به هر حال الان این سرباز جدید تویوتا را در مقابل خود می بینیم. درست است که با تاخیر آمد، ولی چالش برانگیزانه آمده! این تویوتا رقیب اصلی خودروهای هم کلاس خود است. بالاخص هم وطنانش، نیسان قشقایی و میتسوبیشی ASX.
اگر بخواهیم در داخل خود خانواده بررسی کنیم، در طبقه بندی کلاس و قیمت، C-HR در جایگاه دوم نسبت به RAV4 قرار می گیرد. استایل شبه کوپه C-HR به نوعی دوری جستن از ظاهر درشت رافور است. بدلیل اینکه دستگیره های درب های عقب مخفی است، شاید برخی TOYOTA C-HR را در نگاه اول یک خودروی ۲ درب ببینند؛ اما با نگاه دقیق تر معلوم است که این خودرو ۴ درب بوده و با احتساب درب عقب به نوعی خودروی ۵ درب محسوب می شود. این طراحی با این دستگیره های مخفی، در راستای حفظ شباهت با یک خودروی کوپه است.
همانظور که گفتیم، پلت فرم جدید تویوتا هدفش یک چیز است، رانندگی لذت بخش تر و ایمن تر. جواب هم داده است. حتما نظرات مثبت کسانی که با پریوس (Prius) تجربه رانندگی دارند را شنیده اید. این کراس اوور جدید هم به مانند پریوس یک تجربه دلنشین رانندگی را برای شما به ارمغان می آورد. تا به اینجا طبق اطلاعاتی که کمپانی Toyota منتشر ساخته ، معماری جدید پلت فرم ها یعنی TNGA، در حال حاضر برای توسعه برنامه های راهبردی شرکت در بخش خودروهای هیبریدی است. یعنی آنکه پلت فرم TNGA بصورت پیش فرض آماده پذیرش ساختار لازم برای خودروی هیبریدی است. حال اگر بعدها این تکنولوژی سکوی پرتابی بشود برای تحول در صنعت خودرو و طراحی پلت فرم ها، مساله ای است که به انتظار آن می نشینیم.
به تویوتا C-HR برگردیم. پس وجود پلت فرم TNGA در C-HR به این معنی است که قریب به یقین، خودرو حداقل یک مدل هیبریدی دارد. و همین طور هم است. بر خلاف این مساله ممکن است برخی انتظار پیشرانه دیزلی را داشته باشند که در این تویوتا از آن خبری نیست. تویوتا C-HR فقط با ۲ پیشرانه بنزینی و هیبریدی ارائه می شود.
پیشرانه بنزینی توربوشارژ، ۱۱۳ اسب بخار و ۴ سیلندر با مجموع حجم ۱٫۲ لیتر و موتور بنزینی- برقی (هیبریدی)، ۱۲۲ اسب بخار و ۴ سیلندر با حجم ۱٫۸ لیتر که قبلا آن را در تویوتا Prius مشاهده کرده بودیم. پیشرانه بنزینی یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی دارد که البته آپشن CVT اتومات هم برای آن قابل ارائه است. مدل هیبریدی مثل تمام تویوتاهای هیبریدی دیگر فقط با گیربکس CVT اتوماتیک عرضه می شود. هر دو مدل بصورت پایه دیفراسیل جلو هستند. پیشرانه بنزینی بصورت مجزا، نسخه دو دیفرانسیلی (۴WD) نیز دارد.
بر اساس اطلاعات خودروساز، سه تیپ مختلف Icon، Excel، و Dynamic برای این خودرو وجود دارد. اگر فردا روزی تفاوتی در نسخه های ورود یافته به ایران مشاهده شد، باید مساله را از ایرتویا پیگیری کرد. همواره این مساله وجود داشته است که حتی تیپ پایه و پیش فرض یک خودروی خارجی با آن نسخه ای که در ایران است متفاوت است. این مساله را اخیرا در پژو ۲۰۰۸ نیز شاهد بودیم. طبق گفته تویوتا، هر دو پیشرانه بنزینی و هیبریدی با هر سه تیپ قابل تهیه است. البته مدل بنزینی دو دیفرانسیلی فقط در تیپ های اکسل و دینامیک قابل ارائه است. وجه مشترک تیپ ها شامل موارد ذیر است :
چراغ ها و برف پاک کن ها – بلوتوث – رادیو DAB – کنترل کروز – سیستم تشخیص علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی
تیپ اکسل یک صفحه نمایشگر لمسی دارد که همان بخش مولتی مدیا و سیستم مسیریابی ماهواره ای است. سیستم گرمایش صندلی های جلو و تنظیم خودکار نور بالا از دیگر خصوصیات این تیپ است. تیپ دینامیک بصورت پیش فرض، از رنگ متالیک، ظاهر کلی اسپورت تر و لاستیک های ۱۸ اینچی برخوردار می باشد.
می توانید فیلم معرفی تنظیم خودکار و هوشمند نور بالا را در کانال آپارات گروه کاریرا ببینید.
از تکنولوژی های بکارگرفته شده در تویوتا C-HR می توان به سیستم پارک کردن هوشمند (IPA) اشاره داشت که کاریرا فیلم آن را در آپارات برای شما قرار داده است.
همان طور که اشاره کردیم، صفحه نمایش لمسی مولتی مدیا از دیگر خصوصیات خودرو است. فیلم معرفی آن را در کانال آپارات کاریرا مشاهده نمایید.
موتور، عملکرد و رانندگی
C-HR به لطف پلت فرم جدید تویوتا، به هنگام سفر، راحتی و لذت را برای راننده و سرنشینان مهیا می کند. هدایت خودرو بسیار آسان است و می توان خیلی خوب آن را کنترل کرد. به هنگام پیچ ها کاملا حس خواهید کرد که خودرو تماما تحت کنترل بوده و با خیال راحت می توانید دست اندازها و پیچ های خطرناک را پشت سر بگذارید. این کراس اوور از SUV (کوچک) بودن هم خصلت هایی دارد که فراموش نشده است. مرکز ثقل و گرانیگاه خودرو تا آنجاییکه که ممکن بوده پایین قرار داده شده. موتور در ارتفاع پایین و با زاویه به سمت عقب جایگذاری شده است. در مدل هیبریدی، باتری ها در زیر صندلی های عقب است که موجب می شود جرم ماشین به سمت مرکز متمرکز شود.
این تویوتا فارغ از تک دیفرانسیل یا دو دیفرانسیل بودن، بسیار خوب هدایت می شود و حس خواهید کرد که وزن ماشین بخوبی تقسیم شده است. از ویژگی کراس اوور این است که مثل یک شاسی بلند، نسبت به یک خودروی سواری دارای صندلی با ارتفاع بیشتری است، لذا به خوبی به جاده و مسیر مقابل تسلط و دید خواهید داشت. این ویژگی به همراه سیستم هوشمند تنظیم نور در کنار یکدیگر ترکیب فوق العاده ای برای رانندگی در شب است. سه حالت یا یه مُد رانندگی برای Toyota C-HR تعریف شده است. حالت Normal، Sport و Eco. که با توجه به شرایط جاده و آب و هوا قابل تنظیم بوده و سنگین یا سبک حرکت کردن خودرو را تنظیم می کند. از بین دو نوع موتوری که صحبت آن شد، مدل بنزینی پیشنهاد کاریرا است. مدل هیبریدی دارای باتری هایی است که به وزن خودرو اضافه می کند. در مدل بنزینی شتاب بیشتری وجود دارد و در سر پیچ، جهت به سرعت و به راحتی عوض می شود. همچنین در این مدل وزن سبک تر خودرو کاملا محسوس است.
موتور
اگرچه گفتیم لذت رانندگی با پیشرانه بنزینی بیشتر است، ولی طبق نظر کارشناسان و طبق یک قانون نانوشته، در چنین خودرهایی معمولا مدل های هیبریدی بیشتر می فروشد. کمپانی تویوتا قطعا سرمایه گذاری زیادی از لحاظ زمان و هزینه روی توسعه پیشرانه های هیبریدی کرده است. حاصل این کار و تلاس منجر به شکل گیری موتور ۱۸۰۰ سی سی شده است که نسبت به نسخه های بنزینی در حدود ۴۰% صرفه جویی انرژی و حرارتی دارد. موتورهای برقی از لحاظ ابعاد کوچک تر بوده ولی از لحاظ نسبت قدرت به وزن سرآمد هستند. خروجی ترکیبی پیشرانه هیبردی تویوتا C-HR 120 اسب بخار و گشتاور ایجاد شده از بخش بنزینی این سیستم ۱۴۲ نیوتن بر متر و گشتاور جز برقی خودرو معادل ۱۶۳ نیوتن بر متر است.
سیستم انتقال قدرت Toyota C-HR از نوع CVT بوده و بدین ترتیب عملکرد بسیار عالی و نرمی را در انتقال نیرو شاهد هستیم.گیربکس های CVT موجب می شوند که موتور پیوسته در کاراترین حالت خود حرکت کند.
موتور بنزینی توربو سرعتش به نرمی بالا می رود ولی نمی توان آن را کند خطاب کرد. شتاب قابل قبول ۱۱٫۳ ثانیه ای تویوتا C-HR گواه این ادعا است.
مصرف سوخت
این تویوتا نسبت به پریوس کمی بیشتر می سوزاند و نتیجه ۳٫۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را به نام خود ثبت کرده است.
طراحی و اتاق خودرو
در کل C-HR را زیبا تر از Prius می دانیم. تویوتا C-HR با طراحی کوپه مانندش نظر کاریرا را جلب کرده است. اما همواره از بدو ورود پریوس تا الان بر سر ظاهرش بحث بوده است. به هر حال مصرف کنندگان نهایی هستند که تصمیم میگیرند. مثلا بعضی از افراد همین پریوس را خیلی زیبا و برخی هم آن را زشت خطاب می کنند. هرکسی با هر سلیقه ای مورد احترام است. تویوتا C-HR دنیایی از زاویه ها و خطوط خمیده و انحناهایی است که نظر را جلب می کند.
این تویوتا در همه تیپ های خود از رینگ های آلومینیومی و چراغ های LED روشنایی در روز استفاده می کند. در داخل خودرو سیستم Touch 2 را می بینیم که همان صفحه نمایش ۷ اینچی به همراه قابلیت های گوناگونش است. تنظیمات رادیو و اتصال بلوتوث به تلفن همراه را می توانید از این بخش انجام دهید. در تیپ های رده بالاتر، این سیستم به سامانه مسیریابی ماهواره ای هم متصل می شود. این صفحه نمایش در جلوی خودرو به نوعی در بالای محیط داشبورد ایستاده است و به هنگام رانندگی درصورت لزوم می توان خیلی راحت تر به آن نگاه کرد. ولی در کل، منوهای کاربر پسندی ندارد. در داخل خودرو ۶ اسپیکر در نظر گرفته شده است.
برای سر نشینان عقب همانطور که بالاتر گفتیم فضای قرار گیری سر (Head room) خیلی راضی کننده نیست ولی قابل قبول است (نسبت به پژو ۲۰۰۸). یکی از مشکلات دائمی خودروهای کراس اوور همین سقف نسبتا کوتاهشان است که افراد قد بلند را کمی دچار مشکل می کند. اما بر خلاف هِد روم ، Leg room مناسبی برای ردیف های جلو و عقب تعیین شده و پاها و زانوها به راحتی در آن قرار خواهند گرفت. اکثر کابین داخل خودرو را پلاستیک تشکیل می دهد. پلاستیکی مشکی رنگ و بسیار با کیفیت و نسبتا نرم. هرجا صحبت از پلاستیک یا فلز می شود قطعا مساله اثر انگشت هم مطرح می شود. پلاستیک های داخل خودرو کمی تا قسمتی اثر انگشت را جذب می کنند و روی آن ها قابل مشاهده است.
در بخش وسط و پشت دنده محفظه نگهداری وسایل را شاهد هستیم. در جلوی آن، محل قرارگیری یک لیوان است. بر روی درب ها بخشی برا نگهداری بطری یا وسایل کوچک وجود دارد. صندوق عقب نیز فضای مناسبی را برای قرار دادن بار و وسایل در اختیار شما خواهد گذاشت. صندوق عقب در مجموع ۳۷۷ لیتر ظرفیت دارد. صندلی های بسیار نرم و راحتی در تویوتا C-HR پذیرای شما است. بطوریکه ساعت ها رانندگی کردن شما را خسته نخواهد کرد و احساس ناراحتی نخواهید داشت. فرمان وزن کمی دارد و با کم ترین چرخشی که می دهید بخوبی و به راحتی ماشین تغییر جهت می دهد.
سخن آخر
با یک خودروی چالشی و جالب رو به رو هستیم. تمرکز زیادی به روی بخش های ایمنی و تکنولوژی خودرو بوده است. سیستم های ایمنی تشخیص عابر پیاده و جلوگیری از تصادف با خودروی جلویی، هشدار خارج شدن از لاین، هشدار ناحیه کور ماشین و … از جمله ویژگی های ایمنی تویوتا C-HR است. اگر با ظاهر خودرو مشکلی ندارید می توانید در ۵ انتخاب اول کراس اوور خود این تویوتا را نیز جای دهید. کاریرا حتما توصیه می کند که به نیسان قشقایی، پژو ۲۰۰۸، کیا اسپورتج و نیسان جوک نیز نگاهی بیاندازید. میتسوبیشی ASX نیز از رقبای جدی تویوتا C-HR است. شرکت هایی که به دنبال یک خودروی شاسی بلند یا کراس اوور برای اداره خود هستند که چینی نبوده و مصرف کمی هم داشته باشد، می توانند بطور قطع، تویوتا C-HR هیبریدی، که طبق آخرین اخبار توسط ایرتویا عرضه خواهد شد را در نظر داشته باشند. خودروهای هیبریدی می توانند بهترین انتخاب به عنوان ماشین شرکتی باشند.