تویوتا پریوس پرایم خودرویی مناسب و خوش قیمت ، البته به همراه نکاتی که باید از آنها آگاه باشید
قصد داریم در این مقاله نکات مثبت و منفی تویوتا پریوس پرایم را بررسی کنیم. با کاریرا همراه باشید.
مشکل اول : یافتن تویوتا پریوس پرایم
بسته به شهری از آمریکا که در آن زندگی می کنید، هنگامی که به نمایندگی های تویوتا برای خرید تویوتا پریوس پرایم مراجعه کنید با فقدان آن مواجه خواهید شد. در ابتدا ممکن است که این قضیه را به حساب فروش خوب این مدل بگذارید اما نکته ای که متوجه آن خواهید شد این است که حتی مدل های هیبریدی معمولی تویوتا نیز در این نمایشگاه ها وجود ندارند، حتی برخی فروشندهها دربارهی مدل پریوس پرایم اطلاعی ندارند و احتمالا مدلی مانند RAV4 را به شما پیشنهاد میدهند.
نمایندگیهایی که حاضر به تهیه این خودرو هستند نیز از شما هزینهای اضافی بابت زحمات صورت گرفته جهت سفارش خودرو دریافت میکنند. همچنین هزینهی ارسال خودرو از نمایندگیهای شهرهای دیگر به محل زندگی شما بیش از انتظار خواهد بود.
خودروی خوبی است ، اما محدودیتهایی دارد!
در حقیقت تویوتا پریوس پرایم یکی از راحت ترین خودروهای EV است که تا بحال تجربهی رانندگی با آن را داشته ایم. این خودرو بسیار قابل اعتماد است و تابحال هیچ گونه مشکلی در سیستم اطلاعات و سرگرمی آن دیده نشده است (این مشکلات در مدل های Volt و تسلا وجود دارد). همچنین مدل در اختیار ما تنها برای تعویض روغن به نمایندگی فرستاده شده بود که مجددا این قضیه برای دیگر خودروها صدق نمیکند، در واقع میتوان گفت که این مدل نیز قابلیت اعتماد افسانهای تویوتا را به ارث برده است.
همچنین تمامی افرادی که مالک این خودرو هستند از آن راضیاند و حتی یک نفر وجود ندارد که شکایتی از عملکرد آن داشته باشد. مجددا این مورد را نیز نمیتوان در رابطه با دیگر رقبای این خودرو ادعا کرد، بله، ممکن است که مدلهای Volt، BMW i3 و تسلا حدود ۹۵ درصد رضایت مصرف کنندگان خود را داشته باشند اما هیچگاه نمیتوان این رضایتمندی را برای آنها ۱۰۰ درصد بیان کرد.
مدل پریوس پرایم، یک پریوس اصلاح شده است
بحثی که در رابطه با خودروهای پلاگین هیبریدی مطرح میشود این است که آیا آنها از صفر طراحی و ساخته شدهاند و یا اینکه اصلاح شدهی مدلی دیگر به حساب میآیند؟ البته مدلهایی مانند Bolt، تسلا و BMW i3 از اول طراحی شدهاند، اما بیشتر مدلهای PHEV (پلاگین هیبریدی)، اصلاح شدهی خودروهایی هستند که در ابتدا بنزینی بودهاند.
در رابطه باتویوتا پریوس پرایم کدام یک از این موارد صدق میکند؟ شاید در ظاهر به نظر رسد که با مدل معمولی پریوس تفاوتهای بسیاری دارد اما تمامی اینها به دلیل طراحی ظاهری خودرو است. در داخل کابین خودرو، هیچ تفاوتی در نحوهی قرارگیری اجزای داشبورد و نمایشگر پشت فرمان، میان پریوس پرایم و مدل معمولی پریوس وجود ندارد.
مقایسه ی پریوس پرایم با دیگر مدل های PHEV
در سال ۲۰۱۸ پریوس پرایم به عنوان اولین خودروی پرفروش PHEV در ایالات متحده شناخته شد. این مدل تا ۴۰ کیلومتر مسیر را با موتور الکتریکی خود طی مینماید، ممکن است که این رقم کمی مایوس کننده به نظر رسد اما اینگونه نیست، این خودرو رتبه ی چهارم را میان دیگر رقیبان خود پس از مدل های BMW i3، شورلت Volt و هوندا Clarity کسب نموده است. به طور مثال ما از این خودرو برای سفرهای کوتاه درون شهری استفاده کردیم و به ندرت موقعیتی پیش آمد که به استفاده از موتور بنزینی آن نیاز پیدا کنیم. در آخر میتوان گفت که ۴۰ کیلومتر از آن چیزی که دیگران فکر می کنند بیشتر است.
از نظر سیستم گاز و شتاب، این مدل عملکردی کند دارد، ۰ تا ۱۰۰ آن در حالت هیبریدی ۱۰٫۲ ثانیه است، همچنین در حالت EV این عدد به ۱۲٫۲ ثانیه میرسد. عملکرد و بازدهی خودرو در حالت EV مناسب است و از دیگر مدل های PHEV به غیر از BMW i3 و شورلت Volt بهتر است، اما عملکرد آن در حالت هیبریدی ضعیف ارزیابی میشود. به عنوان مثال میتوان به صفر تا صد ۸ ثانیه ای فورد Fusion در حالت هیبریدی اشاره کرد.
اگر منصفانه قضاوت کنیم، تجربهی رانندگی درون شهری با حالت الکتریکی این خودرو واقعا خوب است. شتاب ۰ تا ۵۰ این خودرو مناسب است و به راحتی میتوانید از دیگر خودروها در توقف و حرکتهای چراغ های راهنمایی سبقت گیرید. مشکل اصلی خودرو در سرعتهای بالای ۵۰ کیلومتر بر ساعت است، در کل این خودرو در سفرهای شهر و یا حتی سرعتهای بالا مشکلی ندارد، اما هنگامی که پای خود را تا آخر بر روی پدال گاز میفشارید آنطور که باید شتاب و سرعت لازم را در اختیار شما قرار نمیدهد و کمبود توان و نیرو را در آن حس میکنید.
با وجود اینکه از نظر فنی خودرو در حالت هیبریدی سریعتر است، اما به دلیل اینکه نیرو سریعتر و به عبارتی دیگر در لحظه در حالت EV در اختیار خودرو قرار میگیرد و در حالت هیبریدی به تدریج این نیرو وارد چرخه میشود، به نظر میرسد که خودرو در حالت الکتریکی (EV) سریع تر عمل میکند.
نکتهی جالب و مرموزی که وجود دارد این است که ظرفیت باتری مدل پریوس پرایم از پریوس استاندارد بیشتر است و اینورتر (مبدل جریان DC به AC در خودرو) بزرگتری دارد، از طرفی دیگر مشخصات موتور درون سوز آنها با یکدیگر برابر است و توان تولیدی یکسانی دارند، در نتیجه این مدل باید سرعت بیشتری را نسبت به پریوس معمولی داشته باشد، اما اینگونه نیست. نظر ما این است که خود شرکت قصد نداشته است تا این مدل را با سرعت بیشتر عرضه کند.
آیا ارزش مبلغی که برای آن می پردازید را دارد؟
این خودرو با قیمت ۲۷,۳۰۰ دلاری خود جایی برای اعتراض و گلایه باقی نمیگذراد. با توجه به امکاناتی که در این خودرو ارائه میشود قیمت تعیین شده برای آن بسیار مناسب است، همچنین از مبلغ درنظر گرفته شده برای رقیبان آن نیز پایینتر است. بطور مثال مدل Clarity 33,400 دلار قیمت دارد، BMW i3 نیز از ۴۸,۳۰۰ دلار شروع می شود که آپشنهای کمتری نسبت به مدل پریوس پرایم دارد. بنابراین دو مدلی که مسافت بیشتری را نسبت به پریوس پرایم طی میکنند نیز بسیار گران تر از آن هستند. پس میتوان نتیجه گرفت که قیمتگذاری این خودرو کاملا مناسب است.
مدیریت حرارت تولید شده
باتریهای پریوس پرایم از طریق هوا خنک میشوند، یک فن، هوای درون کابین خودرو را به سمت باتریهای آن هدایت میکند و عمل خنک شدن صورت میگیرد، این طریقهای است که از اولین مدل پریوس جریان داشته است. این روش قطعا نتیجهی بهتری را از عدم حضور سیستم خنک کننده در مدلهای نیسان ارائه میدهد، همچنین به اندازهی سیستم خنک کنندهی مایع نیز کاربردی نیست. سوال اصلی اینجاست که این سیستم در طولانی مدت چگونه دوام میآورد؟ شنیدهها حاکی از آن است که سیستم خنککنندهی برخی مدلها مانند فورد پس از چند سال با کاهش ظرفیت باتری مواجه میشوند.
نکتهی عجیب دیگری که قابل ذکر است این است که در فصل تابستان هنگامی که هوا گرم است اگر خودرو را خاموش کنید پیامی بر روی نمایشگر ظاهر میشود که مجوز روشن شدن تهویه هوا را درخواست میکند، اگر با آن موافقت کنید حتی در هنگام شارژ خودرو نیز تهویه هوای خودرو کار خواهد کرد و کابین و باتریهای آن را خنک میکند. و اگر درخواست رد شود تهویه ها فعال نخواهند شد، در دیگر رقیبان این مدل مانند تسلا و Volt این اتفاق نمیافتد و تهویه هوا به صورت پیشفرض فعال میشود.
کاهش فروش پریوس:
تویوتا پریوس پرایم فروش بالایی ندارد، که دلیل آن نیز عدم دسترسی به آن است که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم. با این وجود فروش مدل پرایم یک سوم فروش کلی پریوس را شامل میشود. البته این قضیه به کاهش کلی فروش مدل پریوس نیز مربوط میشود، و در حالی که برخی مدعیاند که کاهش فروش پریوس به علت طراحی ظاهری نامناسب آن است و یا اینکه خریداران به سمت خرید خودروهای الکتریکی روی آوردهاند، اما علت اصلی چیز دیگری است.
تویوتا هر روزه در حال اضافه کردن قابلیت هیبریدی بر روی دیگر محصولات خود است، در گذشته اگر قصد خرید مدلی هیبریدی را از تویوتا داشتید تنها مدل پریوس وجود داشت، اما امروزه نسخهی هیبریدی مدلهایی مانند RAV4، کمری، Avalon و در آیندهای نه چندان دور کرولا نیز پیش روی شما قرار دارد. بنابراین میتوان نتیجه گیری کرد که تنوع موجود موجب کاهش فروش مدل پریوس شده است.
نظر نهایی:
مسلماً تویوتا پریوس پرایم اتومبیلی نیست که برای مصرف شخصی به آن فکر کنم. اما تنها دلیل آن این است که مدلهای بهتر دیگری نیز در بازار وجود دارد، و اگر مدلهایی مانند Chevy Volt یا Tesla Model 3 وجود نداشت، احتمالاً پریوس پرایم را در نظر میگرفتم. ماشین کندی است، که تنها دلیل آن این است که سرعت دیگر رقبای این خودرو بسیار بالاتر است. همچنین برد خودرو نیز پایین است، البته مجددا این مورد به دلیل عملکرد بهتر رقبای گران قیمت پریوس پرایم است. در آخر میتوان گفت که خرید این خودرو را نمیتوان نهی کرد.
نظر شخصی – اقداماتی که توسط تویوتا باید صورت گیرد:
تویوتا علاوه بر تولید یک محصول تمام الکتریکی متقاعد کننده، نیاز دارد تا مدل پریوس را از دیگر محصولات خود مجزا کند و مجددا آن را به یک پیشرو در زمینه ی تکنولوژیهای بکار برده شده در خودرو تبدیل نماید. به شخصه معتقدم که تویوتا باید مدل فعلی پریوس خود را از چرخه ی تولید خارج کند و تمامی مدلهای پریوس را بصورت پلاگین هیبریدی عرضه نماید. البته این کار نیازمند طراحی مجدد در برخی قسمتها برای جایگذاری مناسبتر باتری خودرو است.
همچنین در مرحلهی بعد، تویوتا باید تمامی نمایندگیهای خود را به این مدل مجهز نماید. تویوتا اگر اراده کند میتواند از ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ مدل پلاگین هیبریدی را در ماه به فروش رساند که البته ظاهرا فعلا این قصد را ندارند!
منبع: inside EVs