جدید ترین محصول چینی سایپا برای بازار
در این مطلب به معرفی جامع و بررسی مشخصات فنی کراساور جدید سایپا، زوتی T600 میپردازیم که در مقایسه با چری تیگو ۵، جک S5 و دیگر کراساورهای میانرده بازار ایران، خواهد بود.
با ادامهی روند تحریمهای جهانی و تاثیر مستقیم آن بر بازار ایران، چالشهای متعددی پیش روی مصرفکنندگان قرار گرفته است. از یک سو، افزایش ارزش دلار منجر به رشد قیمت خودروهای وارداتی شده است و محصولات برندهای معتبر، عملا دور از دسترس هستند. از سویی دیگر، صنعت قطعهسازی و خودروسازی با کمبود مواد اولیه و لوازم وارداتی مواجه شده است تا بسیاری از محصولات مونتاژ ایران هم، در شرف توقف تولید باشند. این شرایط، تنها یک راه برای مصرفکنندهی ایرانی باقی میگذارد که آن هم، خرید خودروهای چینی، است. طبیعتا، افرادی که پول بیشتری پرداخت کنند، محصول باکیفیتتری دریافت خواهند کرد و در نهایت، خودروهای چینی هم به ۲ دستهی لوکس و غیرلوکس با کلاس قیمت ۱۰۰ میلیون تومان و نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان، تقسیم خواهند شد. با توجه به سلیقهی مردم و البته جو حاکم بر بازار ایران، میتوان اطمینان داشت که در آینده نزدیک، تقریبا تمامی خودروهای چینی بالای ۱۰۰ میلیون تومان، کراساور یا اصطلاحا شاسیبلند باشند.
فیلم بررسی زوتی T600
حدود ۱۲ سال پیش، شرکت زوتی (زوتیه) در چین، بنیان نهاده شد. این گروه صنعتی، کاملا خصوصی است و با نام کامل Zotye International automobile Trading در شرق چین و شهر ژجیانگ فعالیت میکند. هرچند که برند زوتیه، جوان و کمسابقه به نظر میرسد، امروزه ۱۵ نوع خودروی مختلف تولید میکند که شامل ۹ کراساور، ۳ مدل سدان و ۳ محصول کوچک در کلاس شهری است.این شرکت، از نظر کیفیت محصولات، در سطح اول خودروسازان چینی، ارزیابی میشود و با برندهای خارجی، از جمله تویوتا، دایهاتسو و فیات، همکاری دارد. با نگاهی به محصولات مختلف زوتیه، متوجه میشویم که ضعف طراحی در این برند، کمتر از دیگر خودروسازان چینی است، چراکه مدیران زوتیه، الگوبرداری از مدلهای خارجی را اولویت خود قرار دادهاند و در بسیاری موارد، از جمله خودروی آریو S۳۰۰ که توسط سایپا مونتاژ میشود؛ حق امتیاز استفاده از یک پلتفرم معتبر را، خریداری کردهاند.
کراساورهای زوتی با کدهای T200، T300، T500، T600، T700 و T800 نامگذاری شدهاند که به ترتیب، بدنههای بزرگتری نسبت به کد پایینتر دارند. با این حساب، زوتی T600، یک کراساور میانرده با هدف جذب عامهی مردم خواهد بود که قیمت و سطح امکانات پایینتری نسبت به یک محصول پرچمدار چینی، ارائه میکند.
زوتی T600، قرار است توسط سایپا عرضه شود. این محصول با فیسلیفت و نسخهی به اصطلاح کوپه هم در چین تولید میشود که اتفاقا توسط شرکت ریگان خودرو، رونمایی شده است. زوتی T600 کوپه، با نام کوپا T۲۱۰ در ایران تبلیغ میشود و تا لحظهی نگارش این مطلب، به مرحلهی پیشفروش نرسیده است. احتمال زیادی وجود دارد که واردات خودرو به ایران، منوط به مونتاژ در داخل کشور باشد که با این حساب، حضور زوتی T600 در سبد سایپا، قطعی خواهد بود.
طراحی ظاهری و بدنه
مدل T600، مشابه دیگر کراساورهای زوتی با الهام از فولکس واگن توارگ و تیگوان طراحی شده است. با توجه به اینکه زوتی T600 در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد، از محصولات فولکس در همان دوران، الگو گرفت و به همین دلیل، متفاوت از دامای X7 که سال ۲۰۱۷ طراحی شده است، جلوه میکند. با نگاهی به کراساورهای چینی که در ۲ سال گذشته معرفی شدهاند متوجه میشویم، بسیاری از آنها زیباتر از گذشته هستند و فراتر از یک خودروی چینی ارزانقیمت جلوه میکنند. باید اعتراف کنیم، این موضوع برای زوتی T600 صدق نمیکند و نمای بیرونی آن در مقایسه با چری تیگو ۵ و هاوال H2، تا حدودی قدیمی و از مدافتاده به نظر میرسد.
زبان طراحی زوتی، متمرکز بر جلوپنجرهی نسبتا سادهای است که با ۲ خط موازی همراه زهوار کروم، ارائه میشود. برخلاف آنچه در سدان آریو سایپا (زوتی Z300) دیدهایم، منحنی خاصی در این قسمت دیده نمیشود و با پلاستیک سیاه مشبک در پشت جلوپنجرهای، با نوعی صرفهجویی در طراحی و اجرا مواجه هستیم. فرم چراغهای اصلی نیز، بیتفاوت و ساده جلوه میکند. بسیاری از مصرفکنندگان، علاقهمند نمایی اسپرت و تهاجمی از یک خودرو هستند که البته، در زوتی T600، دیده نمیشود.
در ظاهر سپر و بخش پایینی نمای روبر، خبری از خطوط حجمدهنده و پیچیدگی در طراحی زوتی T600 نیست. حجم زیادی از پلاستیک سیاهرنگ در این قسمت دیده میشود که خصوصا برای مکان اختصاصی مهشکنها، توی ذوق میزند. از سویی دیگر، نکاتی مثبتی هم در سپر وجود دارد که شامل قطعهای نقرهی رنگ در پایین و نوارهایی از فلز کروم براق در بخش میانی هدایتکنندهی هوا میشود. شاید بهتر بود اگر، چراغهای LED روشنایی روز به جای اینکه در پایین کاسه چراغ باشند، نزدیک مهشکنها و محل اختصاصی آنها روی سپر، جاسازی شوند. کمبود خطوط حجمدهنده در نزدیکی چراغهای اصلی و روی کاپوت جلو هم، از کاستیهایی در طراحی زوتی T600، حکایت دارند.
از نمای جانبی، میتوان ادعا کرد که سادگی بدنه به زیبایی خودرو کمک کرده است. ساختار کلی درها و کگلگیرها در یک راستا هستند، اما با ۲ خط حجم دهنده حمایت میشوند. خطی نسبتا عمیق، از انتهای چراغ عقب تا میانههای گلگیر جلو کشیده شده است که به خوبی در نزدیکی درپوش جلو، محو میشود. حجمدهی دیگری هم، فریم چرخها و سپرها در طرفین را از طریق رکاب، پیوند میدهد تا در قسمت پایین، برجستگی چشمنوازی برای درهای ورودی به کابین، فراهم شود. از نکات مثبت در طراحی نمای جانبی زوتی T600 میتوان به ریل فلزی و نقرهای رنگ باربند، آینههای راهنمادار، دستگیرههای کروم و رینگهای اسپرت آلومنیوم ۱۷ اینچ، اشاره کرد.
از نمای پشت، شباهت زیادی بین T600 و چری تیگو ۵ دیده میشود که البته، با کوتاهتر بودن سقف در کراساور زوتی همراه است. بر خلاف نمای روبرو، ترکیب چراغهای عقب و برشهای بدنه از نمای پشت، اسپرت و جوانپسند هستند؛ به طوریکه اتقامجو و جذاب جلوه میکنند. حتی شیشهی عقب هم دارای کمی انحنا است تا همراه با اسپویلر، یک کراساور مدرن را تداعی کند. شاید مهمترین ایراد در نمای پشت خودرو، عبارت درشت Zotye Auto روی زهوار فلزی نزدیک دستگیره باشد که البته به سفارش شرکت وارد کننده، قابل حذف است. ترکیب سپر عقب با چراغهای قرمز چهارگوش و استفادهی نسبتا زیاد از پلاستیک سیاهرنگ در پایین هم، ارزش طراحی و حس لوکس زوتی T600 را، کاهش میدهد.
در مجموع، نمیتوان به زیبایی زوتی T600، امتیاز بالایی داد و صرفا، نمای پشت خودرو در مقایسه با محصولات همرده، دارای نکات مثبت است. این کراساور چینی، البته زشت و ناخوشایند نیست، اما زیباتر از چری تیگو ۵، هاوال H2 یا حتی جک S5، به نظر نمیرسد. ابعاد زوتی T600، شامل طول ۴۶۳۱ میلیمتر با عرض ۱۸۹۳ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۶۹۴ میلیمتر است که همراه فاصلهمحورهای ۲۸۰۷ میلیمتر و فاصله کف تا زمین ۱۸۵ میلیمتر، عرضه میشود.
طراحی داخلی و کابین
هرچند که طراحی و اولین عرضهی زوتی T600، به سال ۲۰۱۳ باز میگردد، شاهد سبکی مدرن در کابین و ترکیب اجزای داشبورد هستیم. البته حجم زیادی از قطعات نقرهای رنگ در فضای داخلی خودرو، پلاستیک هستند، اما حس لوکس و کاربرپسند، فراهم میکنند. میتوان ادعا کرد، طراحان زوتی، با کمترین هزینه، ترکیبی جذاب برای کابین T600، فراهم کردهاند در بسیاری از خودروهای چینی، دیده نمیشود.
بخش بالایی داشبورد، ساختاری یکتکه دارد که به زیبایی در محدودهی پنل پشت فرمان، انحنا پیدا میکند. کمی پایینتر، قطعهای نقرهای رنگ دیده میشود که به خوبی، خروجیهای تهویه مبطبوع را پوشش میدهد. برای نمایشگر و کلیدهای وابسته به آن نیز، محدودهی مشخصی با موادمشابه قسمت بالایی، استفاده شده است. از ترفندهای جالب زوتی برای القای حس یک محصول لوکس به سرنشینان T600، باید به انحنای بخش میانی در نزدیکی دسته دنده و استفاده از ادوات نقرهای رنگ ، اشاره کرد که با حالتی مثلثی در پایین، الگو گرفته از مدلهای قدیمی لکسوس به نظر میرسد. علاوه بر این، در بخشهایی از فضای داخلی، مثل دستگیرهی در، کلیدهای گردان تهویه مطبوع و پنلهای پشت فرمان هم، از فلز کروم استفاده شده است که حس خوبی به سرنشینان و راننده میدهد.
مواد به کارفته در داشبورد و تودریها، عمدتا از پلاستیک سیاه و ارزانقیمت است که البته، چندان رضایت بخش نیست. این موضوع، در محدودهی استراحتگاه بازو و نزدیکی دستگیرهی در، ارزش اقتصادی زوتی T600 را کاهش میدهد. امروزه، بسیاری از خودروهای چینی وارد شده به ایران، دارای فرمان چرم مصنوعی و کلیدهای فلزی هستند، اما این موضوع در زوتی T600 استاندارد دیده نمیشود و در این بخش هم، شاهد استفادهی شرکت سازنده از پلاستیک خشک هستیم. این احتمال وجود دارد که فرمان چرم، به عنوان یک آپشن استاندارد یا انتخابی، در نسخهی وارداتی وجود داشته باشد.
فرمان زوتی T600، ساختار استخوانی و نسبتا مناسبی برای راننده فراهم میکند. از مواد ضعیف در این قسمت که بگذریم، آرایش سیلندری و قاب فلزی مربوط به پنلهای سرعت و دور موتور، حس خوبی به راننده میدهد که اسپرت و دارای جذابیت است. مدلهای کاملتر و آپشنال زوتی T600، دارای نمایشگر مربوط به کامپیوتر سفری هستند که همراه با کلیدهای کروز کنترل و سیستم سرگرمی روی فرمان، شبیه به یک خودروی مدرن، جلوه میکند.
فضای داخلی، برای سفرهای طولانی ۴ سرنشین بلند قد مناسب است، اما برای راننده و شاگرد، راحتی بیشتری فراهم میکند. صندلیهای ردیف جلو، انحنای بسیار خوبی برای حمایت از پهلوها و گودی کمر دارند، اما این شرایط، در صندلیهای ردیف دوم دیده نمیشود. نشیمنگاه برای سرنشینان عقب، حالت تختهای و یکتکه دارد که رحتی این قسمت را، کاهش میدهد. از نکات مثبت در طراحی صندلیهای زوتی T600، باید به مواد نسبتا خوب و ساختار متفاوت در بعضی نواحی اشاره کرد که باعث گردش هوا و کاهش تعریق سرنشینان خواهد شد.
زوتی T600 دارای استراحتگاه در قسمت میانی صندلی عقب است، اما میتواند به صورت ۵ سرنشینه استفاده شود. ارتفاع اتاق از سطح زمین، چندان زیاد نیست و به سرنشینان، حس یک کراساوریا شاسیبلند را القا نمیکند، اما در مقابل زانو و بالای سر، رضایتبخش است. زوتی T600 با صندوق عقب به حجم استاندارد ۳۴۴ لیتر ارائه میشود که البته کافی به نظر نمیرسد و از ۲۰۶ صندوقدار هم، کوچکتر است.
پیشرانه و شرایط فنی
کراساور میانردهی زوتی، پیشرانهی قدرتمندتری در مقایسه با رقبای هموطن خود دارد. مدل T600 با ۲ نوع قوای محرک توربوشارژ با استاندارد آلایندگی یورو ۴ در چین عرضه میشود، اما تمامی نسخههای این خودرو، به صورت دیفرانسیل جلو و فاقد سیستم ۴ چرخ محرک هستند.
مدل ارزانتر زوتی T600، مجهز به پیشرانهی ۱.۵ لیتر توربوشارژ است که قدرت ۱۵۶ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. این مدل، نهایت گشتاور ۲۱۵ نیوتنمتر فراهم میکند که به دلیل تولید از ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه، منجر به شتابگیری مناسب از دورهای پایین پیشرانه و لحظات اولیهی شروع حرکت میشود. زوتی T600 با گیربکس دستی ۵ سرعته، میتواند در زمانی حدود ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد. نهایت سرعت این مدل، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است و با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجهز به دوال کلاچ نیز، تولید میشود.
از سال ۲۰۱۵، نسخهای قویتری از زوتی T600 استاندارد نیزدر چین عرضه شده که مجهز به پیشرانهی توربوشارژ ۲ لیتری است. این مدل، قدرت ۱۸۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر از ۲۴۰۰ تا ۴۴۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. زوتی T600 مجهز به پیشرانه ۲ لیتری، ۹ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت این نسخه، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته یا جعبه دندهی دستی ۵ سرعته عرضه میشود.
امکانات رفاهی
در نمای بیرونی، رینگهای اسپرت آلومنیوم ۱۷ اینچ با لاستیکهایی به پهنای ۲۳۵ میلیمتر در همهی نسخهها به صورت استاندارد وجود دارد. ریل باربند، اسپویلر عقب، چراغ مهشکن جلو و سیستم روشنایی بدرقه هم، تقریبا در تمامی مدلهای زوتی T600 دیده میشود. امکاناتی نظیر سانروف پانورامیک، برف پاککن با سنسور باران، لامپ زنون مجهز به سیستم شستوشو، روشنایی اتوماتیک، آینه بغل راهنمادار فلزی مجهز به گرمکن داخلی با امکان تنظم برقی و جمعشوندگی خودکار، در مدلهای آپشنال، قابل استفاده هستند.
در فضای داخلی زوتی T600، شیشههای برقی برای ۴ طرف، استارت دکمهای، فیلتر تهویه مطبوع، کامپیوتر سفر، سیستم صوتی با ۴ بلندگو و صندلیهای چرم مصنوعی، امکانات استاندارد در تمامی مدلها هستند. نمایشگر لمسی اینچ، دوربین پارک، ناوبری ماهوارهای، امکان برقراری ارتباط تلفنی از طریق بلوتوث، درگاه USB و AUX با امکان دریافت CD فایلهای Mp۳، صندلی برقی ردیف جلو مجهز به گرمکن داخلی، فرمان چرم مصنوعی، آینه وسط با امکان ماتشوندگی خودکار، سیستم صوتی قدرتمند ۶ بلندگو، تهویه مطبوع خودکار و دوگانه، آپشنهای موجود در نسخههای گرانتر هستند.
شرایط ایمنی و تجهیزات حفاظتی
کراساور زوتی T600، مشابه بسیاری از خودروهای چینی، دارای ۴ ستاره ایمنی از بنیاد تست تصادف کشور سازنده (C-NCAP) است. هرچند که اعتبار امتیازات منتشر شده توسط نهادهای تست کیفیت و ایمنی چین، مورد قبول بسیاری از مردم ایران نیست؛ باید اعتراف کرد که عمکلرد زوتی T600 در فیلم مربوط به آزمون تصادف، قابل قبول است. بنا به اسناد منتشر شده توسط C-NCAP این خودرو، هنگام برخودر با مانع از روبرو در سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت، ایمنی ۱۰۰ درصد برای سرنشینان فراهم میکند، اما در سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت، تنها ۴۰ درصد، احتمال حفظ سلامت سرنشینان، وجود دارد.
فیلم تست تصادف زوتی T600
فهرست امکانات ایمنی زوتی T600، شرایط بسیار خوبی برای یک خودروی چینی محسوب میشود، اما باید توجه داشت که بعضی از این آپشنها، مخصوص نسخههای گرانتر هستند. در ارزانترین مدل، ۲ کیسه هوا برای ردیف جلو، ایزو فیکس صندلی عقب ( نگهدارنده ایمنی صندلی کودک)، قفل خودکار درهای خودرو با حساسیت به سرعت، سنسور پارک عقب، دزدگیر مجهز به آلارم صوتی و سیستم ضد سرقت، ترمز ضد قفل (ABS) و تقسیم هوشمند نیروی ترمز (EBD) آپشنهای استاندارد هستند. مدلهای کاملتر زوتی T600، به ۶ ایربگ (۴ کیسه هوا در جلو همراه ۲ کیسه هوای پردهای)، ترمز کمکی (BA)، کنترل کشش (TCS)، فناوری حفظ تعادل (ESC)، سیستم حفظ خودرو در شیب (HCA)، نمایش و هشدار فشار باد لاستیکها، مجهز هستند.
بررسی فنی و مقایسه با رقبا
در مجموعه مقالات معرفی جامع خودروهای ایران، نگاه ویژهای به قیمت نهایی محصولات داریم. از این دیدگاه، هزینهای که خریدار پرداخت میکند، نقشی تعیینکننده در توقع او از یک خودرو خواهد داشت. در لحظهی نگارش مطلب، قیمت نهایی زوتی T600 نا مشخص است، اما میتوان پیشبینی کرد که در کلاس قیمتی کراساورهای چینی سایز متوسط، نظیر چری تیگو ۵ و جک S5 باشد. با این حساب و ضمن توجه به ارزش پول ملی ایران در مقابل ارزهای خارجی، زوتی T600 همراه آپشنهای متوسط، قیمتی در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان خواهد داشت.
از دیدگاه نگارنده، قدرت پیشرانه و امکانات رفاهی، خصوصا در نسخهی فولآپشن زوتی T600، برگ برندهی خودروی محسوب میشود. حتی در نمونهی ضعیفتر با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ، قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتنمتر، وجود دارد که رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف ۱۰ ثانیه را ممکن میکند. این شرایط، منجر به برتری زوتی T600، در مقایسه با تمامی کراساورهای چینی معمول در بازار ایران میشود و حتی تا حدودی مشابه سوزوکی گرند ویتارا است که امروزه با قیمتی بالاتر از ۲۲۰ میلیون تومان در بازار ایران، معامله میشود. هرچند که ویتارا ۲.۴ لیتری، مجهز به سیستم ارزشمند ۲ دیفرانسیل، تواناییهای آفرود بالاتر، خدمات پس از فروش قابل قبول ایران خودرو، برند ژاپنی و برتریهایی دیگر نسبت به زوتی T600 است، چهرهای تکراری و خسته کننده ارائه میدهد.
زوتی T600، از نمای بیرونی، حالتی ساده و کسالتآور دارد. هرچند که رینگهای ۱۷ اینچ، ریل بارند و ظاهری شبیه به فولکسواگن تیگوان، میتوان برای خریدار ایجاد جذابیت کند؛ برتری خاصی نسبت به دیگرکراساورهای چینی بازار ایران ندارد. برای افرادی که علاقهمند خودروهای پهنپیر و شاسیبلندهای چشمگیر هستند، خرید بیوایدی S۶ و بیوایدی S۷، احتمالا جذابیت بیشتری خواهد داشت. تجربه نشان داده است، ارتفاع سقف برای خریداران کراساورهای چینی، اهمیت زیادی دارد که البته از این نظر، محصول زوتی دارای برتری نیست.
احتمالا کابین زوتی T600، جذابیت زیادی برای مردم ما داشته باشد. هرچند که از این نظر هم، سلیقههای متفاوتی در ایران وجود دارد و شرایط قیمتی، تعیین کننده خواهد بود؛ ایراد خاصی به فضای داخلی زوتی T600، وارد نیست. در مقایسه با دیگر کراساورهای چینی، ترکیب قابل قبولی در کابین دیده میشود که همراه با تجهیزات نسخهی فولآپشن (شامل نمایشگر ۸ اینچ، سانروف و صندلیهای چرم مصنوعی با ظاهر اسپرت در ردیف جلو)، قادر به جذب مخاطب است. از نظر امکانات رفاهی در گرانترین مدل، شارژر ۱۲ ولت برای صندلیهای عقب، دوربین پارک، گرمکن داخل صندلی و تهویه مطبوع خودکار دوگانه، در بسیاری از چینیهای وارداتی، دیده نمیشوند.
راحتی صندلی عقب، یکی از مهمترین نکات منفی در زوتی T600 است. این خودرو با زاویهی کمی برای بازشدن درهای ردیف عقب عرضه میشود که ورود و خروج سرنشیان به خودرو را، سخت میکند. اگر فردی بلندقد روی صندلی عقب بنشیند، فضای مناسبی در قسمت بالای سر و روبروی زانو خواهد داشت، اما حالت صاف و تختهای صندلیهای ردیف دوم، تا حدودی کسالتاور هستند. این شرایط، البته برای راننده و شاگرد، وجود ندارد؛ چراکه صندلیهای جلو ارگونومی بهتری ارائه میکنند. از نظر فضای صندوق عقب هم، زوتی T600 دارای شرایط ایدهآل نیست و با حجم مفید ۳۴۴ لیتر، نیازهای یک خانوادهی معمولی برای سفر را، تامین نمیکند.
در مجموع، میتوان امتیاز خوبی به زوتی T600 در کلاس کراساورهای چینی بازار ایران داد؛ چراکه ، جوانپسند و پرشتاب است. فرمانپذیری خوبی دارد و البته شرایط خوبی در فضای داخل کابین ارائه میکند. با توجه به احتمال بالای عرضهی زوتی T600 توسط سایپا، میتوان تا حدودی نسبت به گارانتی و خدمات پس از فروش (در مقایسه با شرکتهای نوپا و ناآشنا)، آسوده بود.
فیلم بررسی کامل زوتی T600
قیمت نهائی
ارزانترین مدل زوتی T600 با جعبهدنده دستی و امکانات استاندارد، در بازار چین به قیمت ۸۰ هزار یوآن (معادل ۱۱ هزار دلار) فروخته میشود. نسخهی ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۱۵۶ اسب بخار، با گیربکس اتوماتیک همراه امکانات نسبتا کامل رفاهی و ایمنی، ۹۸ هزار یوآن (معادل ۱۴ هزار دلار) قیمت دارد. با این حساب، بازهی قیمتی ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان برای زوتی T600 مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری، قابل تصور است. برای گرانترین مدل، همراه پیشرانهی ۲ لیتری توربوشارژ ۱۸۸ اسب بخار و امکانات کامل، قیمت ۱۱۶ هزار یوآن (معادل ۱۷ هزار دلار) در بازار چین وجود دارد که با توجه به قیمت احتمالی بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان در ایران، شانس زیادی برای واردات و مونتاژ توسط سایپا ندارد.
منبع: زومیت