خودرو | |
---|---|
نام خودرو | تیبا 2 |
کشور سازنده | ایران |
سال طراحی | 1393 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 8 سوپاپه |
حجم موتور | 1503 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 سرعته دستی |
شتاب 0 تا 100 | - |
حداکثر سرعت | - |
وزن | 1035 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 3922 طول - 1641 عرض - 1484 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | - |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 41 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 3 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ABS |
کیسه هوا | کیسه هوای راننده |
سیستم صوتی | مجهز به رادیو و قابلیت پخش CD و MP3 |
دیگر تجهیزات | سیستم سوخت رسانی انژکتوری – سیستم کاهش آلاینده های خروجی اگزوز – فرمان هیدرولیک دندهای – سیستم ضد سرقت ایموبلایزر – شیشههای بالابر برقی دربهای جلو – آینههای جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل – گرمکن شیشه عقب – برف پاک کن شیشه عقب – ساعت دیجیتال – قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان – چراغ سوم خطر – چراغ جلو با تنظیم زاویه نور – مهشکن عقب – جالیوانی روی کنسول جلو – تنظیم ارتفاع – درب باز کن باک و صندوق عقب از داخل تجهیزات قابل سفارش: آینه های جانبی برقی – شیشه بالابر برقی عقب – ریموت کنترل – تهویه خودکار – رینگ آلومینیومی قیمت و نمایندگی |
تصاویر تیبا ۲
بررسی تیبا ۲
تیبا یا همان خودروی ملی تولید سایپا، نخستین محصول تولید شرکت سایپا است که در سال ۱۳۸۷ با نام مینیاتور رونمایی شد. سایپا در طراحی این خودرو کمک زیادی از مشاوران و طراحان کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، آلمان و نیز کره کمک گرفت. سایپا هزینه زیادی برای توسعه این محصول صرف کرد و قرار بود تیبا با قیمتی کمتر از ۱۰ میلیون تومان به مشتریان عرضه شود اما همان طور که از سایپا انتظار میرفت، این اتفاق هرگز رخ نداد و با بالا رفتن قیمت، عملا این خودرو از دسترس مردم عادی خارج شد.
اما سایپا کمی بعد تصمیم گرفت تا خودرویی جذابتر به ویژه برای قشر جوان جامعه تولید کند و برای دستیابی به این هدف، از تیبا سدان کمک گرفت. در نهایت سایپا موفق شد محصولی به نام «تیبا ۲» را طراحی و تولید کند که جذابیت ظاهری بالاتری از تیبا معمولی دارد ولی تفاوت این دو تنها در بخش عقب خودرو است.
تیبا ۲ از نظر فنی تفاوتی با تیبا معمولی ندارد و با وجود اینکه یک خودرو شهری منطبق بر تیبا است، قیمت بالاتری در مقایسه با تیبا دارد. تیبا ۲ همانند تیبا از یک موتور ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۸۷ اسب بخار استفاده میکند که بر اساس موتور ۱٫۳ لیتری پراید و با همکاری شرکت FEV آلمان ساخته شده است.
نکات مثبت تیبا ۲
موتور پربازده – مصرف سوخت مناسب – قیمت رقابتی
نکات منفی تیبا ۲
کیفیت سواری پایین تیبا – استهلاک بالای ادوات داخل کابین – عدم وجود آپشن
نقد کارشناسی تیبا ۲
شرکت خودروسازی سایپا پس از استقبال نسبتا مناسب مردم از تیبا، تصمیم گرفت تا یک خودرو هاچبک شهری مبتنی بر تیبا بسازد تا خریداران جوان، اشتیاق بیشتری به خرید این خودرو پیدا کنند. به همین دلیل سایپا دست به طراحی و تولید محصول جدیدی به نام تیبا ۲ و یا تیبا هاچبک زد که جذابیت ظاهری بیشتری در مقایسه با تیبا معمولی دارد.
تیبا ۲ در بخش طراحی به جز در عقب خودرو و حذف شدن صندوق عقب و اضافه شدن رینگهای آلومینیومی، تفاوتی با تیبا معمولی ندارد. تیبا معمولی به هیچ وجه زیبا نیست و تناسبی میان اجزا بدنه در آن دیده نمیشود اما تیبا هاچبک عملکرد بهتری در این زمینه دارد و طراحی خارجی معقولتری دارد. طراحی داخلی تیبا ۲ بسیار ساده است و تفاوت چندانی با یک پراید ندارد. هیچ آپشن ویژه و خاصی هم برای تیبا ۲ در نظر گرفته نشده و همانند تیبا معمولی، با یک خودرو بسیار ساده روبهرو هستیم.
تیبا ۲ همانند تیبا، از یک موتور ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر بهره میبرد که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور بر اساس همان موتور ۱٫۳ لیتری پراید و با همکاری شرکت آلمانی FEV ساخته شده که پیش از این طی یک همکاری با ایران خودرو موتور EF7 را تولید کرده بود. قدرت این موتور به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند.
تیبا ۲ در مقایسه با پراید، سواری باکیفیتتری دارد و به دلیل قدرت بیشتر موتور، عملکرد بهتری از خود نشان میدهد. هرچند در مجموع نباید انتظار یک خودرو خوب را از تیبا ۲ سایپا داشته باشید. با سوار شدن بر تیبا ۲، به سرعت متوجه کیفیت پایین قطعات خواهید شد که این موضوع برای خودرویی با قیمت ۲۸ میلیون تومان، امری منطقی نیست. فضای سرنشینان به ویژه در صندلیهای عقب کافی نیست و در سفرهای طولاتی مدت، سرنشینان احساس ناخوشایندی را تجربه خواهند کرد.
تیبا ۲ در حال حاضر در نسخههای صفر کیلومتر و دست دوم در بازار به فروش میرسد و تفاوت قیمت چند میلیون تومانی با تیبا معمولی دارد. این اختلاف قیمت توجیهی ندارد و نمیتوان گفت اضافه شدن رینگهای آلومینیومی و شیشه بالابر عقب برقی، چند میلیون تومان ارزش دارد. در مجموع تیبا ۲ به هیچ وجه ارزش خرید بالایی ندارد و اگر قصد پرداخت چنین هزینهای برای یک خودرو را دارید، پیشنهاد ما پژو ۴۰۵، پژو پارس دست دوم، تندر ۹۰ دست دوم و یا ۲۰۶ دست دوم و یا حتی پراید ۱۱۱ هاچبک با قیمت پایینتر است.
البته باید این نکته را در نظر بگیرید که خودروهای یادشده تنها در مدل دست دوم در این بازه قیمتی قابل خریداری است و تیبا۲ به عنوان یک گزینه صفر کیلومتر ارزش خرید مناسبی دارد.