خودرو | |
---|---|
نام خودرو | پژو 508 |
کشور سازنده | فرانسه |
سال طراحی | 2015 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1598 سی سی |
تنفس موتور | توربوشارژ |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 163 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 240 نیوتن متر در 1400 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 6 سرعته خودکار |
شتاب 0 تا 100 | 8.9 ثانیه |
حداکثر سرعت | 210 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1410 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4830 طول - 1828 عرض - 1456 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2817 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | 9.8 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | 5.2 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 72 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
میزان تولید CO2 | 134 گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت | 5 ستاره |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ABS – ESP – ASR – CBC - HAS |
کیسه هوا | 2 عدد کیسه هوا در جلو – 2 عدد کیسه هوای جانبی – 2 عدد کیسه هوای پرده ای در جلو و عقب |
سیستم صوتی | صفحه نمایش 7 اینچی لمسی – 8 بلندگو – بلوتوث |
دیگر تجهیزات | ترمز دستی برقی – شیفتر تعویض دنده پشت فرمان – فرمان الکتروهیدرولیک – تعویه مطبوع چهارگانه در جلو و عقب – چراغ های جلو Full LED – چراغ مخصوص روز – سیستم روشنایی هوشمند در پیچ ها – سنسور نور – نور بالای هوشمند – آینه های جانبی تاشو برقی – آینه میانی الکتروکرومیک – سانروف – روکش چرمی صندلی و غربیلک فرمان – سیستم ورود بدون کلید – رینگ 18 اینچی آلومینیومی – رینگ یدکی 16 اینیچی فولادی – تنظیم برقی صندلی ها – حافظه صندلی – ماساژور صندلی – گرمکن صندلی های جلو – سیستم HUD نمایشگر اطلاعات روی شیشه – سنسور باران – کروز کنترل – سیستم هشدار نقطه کور – سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS – سنسور پارک در جلو و عقب – دوربین عقب |
تصاویر پژو ۵۰۸
بررسی پژو ۵۰۸
پژو ۵۰۸ یک سدان خانوادگی است که نخستین نسل آن در سال ۲۰۱۱ به نوعی به عنوان جایگزین پژو ۴۰۷ توسط پژو معرفی شد. پژو ۵۰۸ در بیشتر بخشها با سدان سیتروئن C5 از جمله پلتفرم و قوای محرکه مشترک است. حتی خط تولید این دو خودروهم مشترک است و هر دو آنها در کارخانهای در شهر «رن» به تولید میرسند. پژو ۵۰۸ به سرعت توانست محبوبیت بالایی در تمام جهان به دست بیاورد و موفق به کسب جوایز مختلف در بخشهای متفاوتی شد.
در سال ۲۰۱۱، در کشور اسپانیا، عنوان بهترین خودرو سال به آن داده شد و خود را به عنوان یکی از بهترین خودروهای سدان خانوادگی معرفی کرد. پژو ۵۰۸ در سال ۲۰۱۵ تحت نسخه فیسلیفت پا به عرصه گذاشت در حالی که تغییرات عمدهای را در بخش طراحی و ویژگیهای فنی تجربه کرد. البته باید اشاره کنیم که نسل جدید این خودرو در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۸ معرفی شد اما همچنان در کشور ما با مدل ۲۰۱۶ به فروش میرسد.
پژو ۵۰۸ با موتورهای مختلفی عرضه میشود اما نسخه در نظر گرفته شده برای بازار ایران، ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر توربو است که توانایی تولید ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیتوتن متر گشتاور را دارد. با وجود وزن ۱۴۱۰ کیلوگرمی، شتاب خودرو در حد متوسطی است و باتوجه به رقابت با سدان توانمندی همچون رنو تلیسمان، حرف چندانی برای گفتن ندارد. پژو ۵۰۸ باید در بازار کشورمان با خودروهای موفق و پرفروشی چون رنو تلیسمان، هیوندای سوناتا، کیا ایپتما، تویوتا کمری و فولکس واگن پاسات به رقابت بپردازد.
مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی معادل ۶٫۹ لیتر است که آن را به خودرو مقرونبهصرفهای تبدیل میکند. به علاوه در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی، عملکرد مناسبی دارد. پژو ۵۰۸ در مقطعی کوتاه و با تیراژی بسیار کم در سال ۹۶ توسط شرکت مشترک ایران خودرو و پژو یعنی ایکاپ مونتاژ شد.
نکات مثبت پژو ۵۰۸
هندلینگ خوب ، کابین با کیفیت ، امکانات کامل ، تولید حداکثر گشتاور در دورهای پایین ، مصرف سوخت مناسب – سواری نرم و باکیفیت – عملکرد مناسب و هماهنگی جعبه دنده با موتور
نکات منفی پژو ۵۰۸
نقاط منفی :قدرت کم پیشرانه با توجه به ابعاد ماشین – گیج کننده بودن طراحی کابین – طراحی محافظهکارانه در مقایسه با سایر رقبا – قیمت بالا
امنیت پژو ۵۰۸
پژو ۵۰۸ در بخش ایمنی عملکردی عالی دارد و توانسته از موسسه یورو انکپ (Euro NCAP) 5 ستاره ایمنی دریافت کند.
نقد کارشناسی پژو ۵۰۸
پژو ۵۰۸ یکی از محبوبترین محصولات کمپانی پژو به شمار میرود که توسط ایران خودرو در بازار کشور ما عرضه میشود. باید بگوییم که این خودرو رقبای قدرتمندری حتی در بازار محدود ایران دارد از جمله خودروهایی چون هیوندای سوناتا، کیا اپتیما، تویوتا کمری و رنو تلیسمان. اما اصلیترین رقیب آن در بازارهای جهانی، هموطن آن یعنی رنو تلیسمان است هرچند اختلاف قیمت این دو، در بازار به نفع محصول پژو تمام میشود. البته ۵۰۸ رقیب چندان شایستهای برای رنو تلیسمان نیست و چه در بخش طراحی و چه در بخش قوای محرکه عرصه را به تلیسمان واگذار خواهد کرد.
طراحی پژو ۵۰۸ کمی سنتی و محافظهکارانه به نظر میرسد و چه در خارج و چه در داخل کابین، توانایی بالایی برای به چالش کشیدن رقبا ندارد. البته پژو با معرفی نسل جدید ۵۰۸ در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۸ نشان داد قصد ندارد بازار داغ سدانهای خانوادگی را از دست بدهد. با ورود به کابین به دلیل وجود کلیدهای فراوان احتمالا کمی دچار سردرگمی خواهید شد. به علاوه اینکه کیفیت متریال به کار رفته در کابین، شاید نتواند نظر شما را به خود جلب کند. پژو ۵۰۸ در بخش امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی، عملکرد خوبی دارد که از جمله مهمترین ویژگیهای آن میتوانیم به سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو(ESP)، سیستم کنترل لغزش(ASR)، سیستم کنترل پایداری دینامیک(CBC)، سیستم کمکی سربالایی( HAS)، ترمز دستی برقی، فرمان الکتروهیدرولیک با قدرت متغیر، غربیلک فرمان چرمی با قابلیت تنظیم ۴ جهته ، اهرم تعویض دنده پشت فرمان (شیفتر)، آینه تاشو برقی با چراغ راهنما، آینه وسط ضد انعکاس نورخورکار(الکتروکرومیک)، نمایشگر هدآپ، و سیستم روشنایی هوشمند چراغها در پیج اشاره کنیم.
موتور به کار رفته در پژو ۵۰۸ حجمی معادل ۱٫۶ لیتر و ۴ سیلندر دارد و با استفاده از پرخوران توربوشارژر میتواند قدرتی برابر با ۱۶۳ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۴۰ نیوتن متر تولید کند. به این ترتیب، پژو ۵۰۸ برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پس از حرکت از حالت سکون به ۸٫۹ ثانیه زمان نیاز دارد و میتواند به حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. پژو ۵۰۸ قدرت کافی برای تجربه یک رانندگی خوب را دارد اما در مقایسه با رقیبی همچون رنو تلیسمان، خودرو قدرتمندی محسوب نمیشود. یکی از ویژگیهای مثبت آن، وارد کردن حداکثر گشتاور به مدار در دور بسیار پایین ۱۴۰۰ دور بر دقیقه است. بدین ترتیب مشکلی برای شتاب گیری اولیه نخواهید داشت. هندلینگ این خودرو خوب است و نیز سواری نرمی ارائه میدهد و سیستم تعلیق آن توانایی لازم برای جذب پستی و بلندیهای مسیر را دارد.
در مجموع باید بگوییم پژو ۵۰۸ خودرویی مناسب برای میانسالان است چراکه مخاطبان جوان، طراحی و قدرت نه چندان زیاد آن را نمیپسندند. سواری نرم به همراه آپشنهای کافی، از مهمترین ویژگیهای آن هستند ولی رقابت با چندین خودرو بسیار موفق، کار را برای آن سخت میکند. پژو ۵۰۸ در تعداد محدودی وارد بازار شد و نمونههای موجود در بازار به سختی خرید و فروش میشوند. این بازار ضعیف چند دلیل دارد که مهمترین آنها وجود رقبای قدرتمند و البته کمبود قطعات است که کار را برای مالکان سخت میکند.