خودرو | |
---|---|
نام خودرو | دنا پلاس توربو |
کشور سازنده | ایران |
سال طراحی | 1396 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1650 سی سی |
تنفس موتور | توربوشارژ |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 215 نیوتن متر در 2200 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 سرعته دستی |
شتاب 0 تا 100 | 10 ثانیه |
حداکثر سرعت | 205 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1262 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4559 طول - 1720 عرض - 1460 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2671 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | - |
مصرف سوخت خارج از شهر | 5.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.9 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 60 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | - |
استاندارد امنیت | - |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي خنك شونده - ترمز عقب ديسكي |
کیسه هوا | 4 عدد (راننده و سرنشين جلو و جانبي) |
سیستم صوتی | داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و بلوتوث موبايل - بلندگوهاي جلو و عقب - توییتر |
دیگر تجهیزات | هیدرولیک - روكش چرمي با دوخت قرمز مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و بلوتوث موبايل و كروز كنترل - تنظيم اتوماتيك - كانال تهويه براي سرنشينان عقب - چراغ جلو داراي لامپ LED و طرح نئون و چراغ روز (Day Light) - چراغ جلو و عقب جديد - چراغ مه شكن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان - چراغ خطر سوم - چراغ داخل داشبورد - چراغهاي سقفي جلو و عقب - چراغ روشنايي فضاي پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن - تنظيم زاويه نور چراغهاي جلو از داخل - طرح جديد آينههاي جانبي - آينه هاي جانبي برقي - راهنمادار و تاشونده اتوماتيك - آينه چراغ دار روي آفتابگير سمت شاگرد - تنظيم شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي - شيشه هاي سولار(ضد اشعه مضرUV) - تريم تك رنگ (مشكي) - قطعات دكوراتيو طرح چوب - دستگيره هاي درب ها به رنگ كروم - نوار كرومي دور شيشه درب ها - تودوزي مخمل - كف پوش موكتي با نوار قرمز رنگ و آرم توربو - دسته دنده طرح جديد با گردگير با دوخت قرمز - سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز - دوربين ديد عقب - هشداردهنده موانع عقب - سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) - قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي - كمربندهاي ايمني جلو سه نقطهاي با قابليت تنظيم ارتفاع - سان روف - كروز كنترل - ستون فرمان تلسكوپي(جمع شونده) - سيستم روشنايي موقت در محيط هاي تاريك - نمايشگر دماي محيط - آنتن سقفي جديد(Shark fin) به همراه سيستم پشتيباني از رهياب - جا عينكي - تغيير استايل جانبي خودرو(دربها به همراه شيشه لچكي عقب - دستگيرهها - گلگيرها و آينههاي جانبي) - بازكن قفل در صندوق عقب از داخل - سيستم قطع سوخت خودكار - سيستم كنترل بخار بنزين - كارت طلايي چهار ستاره |
تصاویر دنا پلاس توربو
بررسی دنا پلاس توربو
ایران خودرو لیست جدیدی از آپشنهای باقیمانده خودروی دنا پلاس و دنا پلاس توربو را منتشر کرد. چندی پیش ایران خودرو از حذف ۲ ایربگ و سانروف از خودروهای دنا خبر داد و حالا نوبت به حذف آنتن کوسه ای، GPS و جا عینکی از این محصول شده است.
دنا پلاس توربو محصولی از ایران خودرو بر پایه دنا پلاس است که تنها در ویژگیهای فنی دستخوش تغییراتی شده و در ظاهر و آپشنها، تفاوتی با دنا پلاس ندارد. دنا پلاس توربو همانند دنا پلاس، تغییراتی را در مقایسه با دنا معمولی تجربه کرده و شکل چراغها و نیز نمای جانبی خودرو بهروزرسانیهایی را دریافت کرده است.
نتیجه این تغییرات را باید مثبت ارزیابی کنیم و دنا پلاس را چه در نسخه معمولی و چه در نسخه توربو یکی از زیباترین محصولات تولید داخل به شمار میرود. البته دنا پلاس توربو از نظر آپشن و تجهیزات رفاهی هم در مقایسه با دنا عملکرد بهتری دارد و از جمله تجهیزات رفاهی جدید در آن میتوانیم به دوربین دید عقب، روکش چرمی فرمان، چهار ایربگ (۲ ایربگ جانبی) و سانروف اشاره کنیم.
دنا پلاس توربو از همان موتور EF7 با حجم ۱٫۷ لیتر بهره میبرد که با پرخوران توربوشارژر تغذیه میشود. در نتیجه حداکثر قدرت آن به ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۲۱۵ نیوتن متر افزایش یافته است. این قدرت همچنان به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی منتقل میشود.
نکات مثبت دنا پلاس توربو
طراحی جذاب – چراغهای دیلایت و نئون – امکانات رفاهی و آپشنهای مناسب – کیفیت مونتاژ بالا – قدرت بالای موتور در نسخه توربو
نکات منفی دنا پلاس توربو
جعبه دنده ناهماهنگ با موتور و کیفیت نه چندان بالای جعبه دنده – فضای داخلی متوسط – نفوذ صدای موتور به داخل کابین
نقد کارشناسی دنا پلاس توربو
دنا پلاس یک نسخه بهروزشده از دنا به شمار میرود که ایران خودرو با صرف هزینه ۵۵ میلیارد تومانی، دست به توسعه و در نهایت تولید آن زد. دنا پلاس از نظر طراحی ظاهری تفاوتهایی با مدل معمولی دارد و در چراغها بهروزرسانیهایی را تجربه کرد است. طراحی چراغهای جلو و عقب دستخوش تغییراتی شده به علاوه اینکه یک خط ممتد جسورانه از جلو تا عقب خودرو در نمای جانبی کشیده شده است. البته دنا پلاس توربو تفاوتهای دیگری هم دارد از جمله چرخهای ۱۶ اینچی به همراه روکش چرمی قرمز فرمان.
دنا پلاس توربو با هدف عرضه محصولی با قدرت بیشتر و طراحی ظاهری جذابتر طراحی و تولید شد به طوری که موتور به کار رفته در آن، قدرت ۱۵۰ اسب بخاری دارد. دنا پلاس از همان موتور EF7 استفاده میکند که ۱٫۷ لیتر حجم دارد و قدرتی برابر با ۱۱۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۵۷ نیوتن متر تولید میکند و به همین دلیل دنا پلاس خودرو چندان سریع و پرشتابی نیست و نمیتوان به شتاب گیری آن دل بست.
اما باید بگوییم این نقیصه در نسخه توربو، با اضافه شدن پرخوران توربوشارژر برطرف شده و قدرت و گشتاور آن به ۱۵۰ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر رسیده است. موتور به کار رفته در دنا پلاس توربو به دلیل وارد شدن توربوشارژر به مدار در دور ۲۲۰۰ دور بر دقیقه، شتاب اولیه بالایی ندارد ولی با بالا رفتن دور موتور و تا سرعت کمتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، عکس العمل مناسبی به فشردن پدال گاز نشان میدهد. ردلاین موتور به ۵۳۰۰ دور بر دقیقه محدود شده و حداکثر سرعت آن هم به ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. ضمن اینکه دنا پلاس توربو در بخش شتاب گیری در مقایسه با دنا پلاس، عملکرد بهتری دارد و میتواند در مدت زمان ۱۰ ثانیه پس از حرکت از حالت سکون، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. البته بر کسی پوشیده نیست که ساخت یک موتور توربو، نیاز به علم و تجربه فراوانی دارد و مشخص نیست که موتور EF7 توربو، در دنا چه عملکردی از خود نشان میدهد. به هر حال باید منتظر ورود آن به بازار و مشاهده عملکرد آن باشیم.
دنا پلاس توربو از نظر تجهیزات رفاهی و آپشنها میتواند تاحدودی رضایت شما را جلب کند. از مهمترین امکانات موجود در این خودرو میتوانیم به ترمز ضد قفل ABS و EBD ترمز جلو ديسكی خنك شونده، ترمز عقب ديسكی، سیستم مسیریابی، مانیتور با قابلیت اتصال بلوتوث، چراغهای دیلایت و نئون، آینههای جانبی با امکان تنظیم و تاشوندگی برقی، تودوزی مخمل، دوربین دید عقب، رینگهای ۱۶ اینچی در نسخه توربو، سانروف، فرمان تلسکوپی و کروز کنترل اشاره کنیم.
دنا پلاس توربو در حال حاضر دو رقیب خطرناک در کنار خود می بیند که هر دو از کشور چین هستند . اولی بسترن B30 گروه بهمن است که به فروش خوبی دست یافته و درحال حاضر جای پای خود را در بازار سفت کرده و رقیب دیگر دنا پلاس توربو در حال حاضر جک j4 کرمان موتور است که به تازگی وارد بازار شده و فروش خوبی را تجربه کرده است.